Forssa Kvarnagård

Länets och hela Sveriges mathantverkare i din hand

Boksläpp

Tid: 29 juni, klockan 15.00

Plats: Forssa Kvarnagård 3, 576 91, Sävsjö kommun (karta)

Boken ”Din vägvisare till SVERIGES MATHANTVERK” släpps den 29 juni. Boksläpp hålls hos Forssa Kvarnagård i Sävsjö kommun och simultant hos 13 andra av Eldrimners mathantverksrespresentanter runt om i landet. Under våren inventerade Smålands Turism länets mathantverkare och redovisade så många som 160 mathantverkare i vårt län som underlag till Eldrimners bok, Din vägvisare till Sveriges mathantverk, och till appen Mathantverk – Eldrimner.

Anna Hegethorn, Smålands Turism säger; ”Genom mathantverket upptäcker man en regions unika smaker och tillredningstekniker och får dessutom en anledning att uppleva platser och hantverkare bortom allfarvägen. Boken och appen gör det roligt och enkelt att hitta mathantverkarna. Vi ser stor och ökande efterfrågan på autentiska och hållbara måltidsupplevelser. Och i den pågående satsningen på utveckling av hållbara natur-, kultur- och måltidsupplevelser för export (HPU), är länets mathantverkare viktiga resurser och leverantörer.”

På Forssa kvarn, en av länets bäst bevarade kvarnar i drift, bjuder Therese Rostedt in till boksläpp och mingel den 29 juni. Länets alla mathantverkare och press är inbjudna kl 15.

Forssa kvarn drivs av enbart vatten och där görs stenmalet, ekologiskt mjöl av högsta kvalité. Therese och Claes Rostedt har lärt sig hantverket av den tidigare mjölnaren och de sätter stort värde i att bevara hantverket och kulturmiljön. Förutom att mala anordnas också olika event under året. Fokus pågår verksamhet är kvalité, närhet och välbefinnande.

”Vi har valt att fokusera på kulturspannmål med högre näringsvärde än normalt. Det kan vara svårt att få tag på som konsument i vanliga butiker. Allt vårt mjöl är ekologiskt och för oss är det viktigt med bra råvaror. Det känns fantastiskt kul att få presentera vårt företag i boken!” säger Therese Rostedt, Forssa Kvarnagård.

Öppettider Forssa Kvarnagård http://instagram.com/forssakvarnagard

Eldrimners pressmeddelande

KONTAKT:
Anna Hegethorn, affärsutvecklare, Smålands Turism anna.hegethorn@smalandsturism.se, 036-35 12 73
Therese Rostedt, Forssa Kvarnagård, thessan_alf@hotmail.com, 0723-50 29 25

OM MATHANTVERK:
Mathantverk skapar unika produkter med rik smak, hög kvalitet och tydlig identitet. Dessa tillverkas av i huvudsak lokala råvaror som förädlas varsamt, i liten skala och ofta på den egna gården. Kännetecknet för mathantverk är att människans hand och kunnande är med i hela produktionskedjan. Detta ger hälsosamma produkter utan onödiga tillsatser, produkter som går att spåra till sitt ursprung. Mathantverket lyfter fram mat med tradition, vidareutvecklar metoderna och skapar innovativa produkter.