Isaberg har flyttat och schaktat ihop snö för att kunna öppna en skidbacke till sportlovet.

Ovanligt i Småland – två säsonger öppnar samtidigt på sportlovet!

Den ovanligt milda vintern skapar utmaningar och Isaberg har ännu inte kunna producera tillräckligt med snö för att öppna sina stora nedfarter. Men till sportlovet öppnar alltså en mindre nybörjarbacke (Lillbacken) med 70 m åkband samtidigt som alla gröna aktiviteter, såsom höghöjdsbana, rodel och mountainbike mm håller öppet nere i dalen. Det är första gången i Isabergs historia som detta sker.

”Det känns väldigt bra att kunna öppna åtminstone en nedfart till sportlovet. Vi har verkligen ansträngt oss och har flyttat och schaktat ihop så mycket snö att Lillbacken blir åkbar tills öppning den 8 feb. Det är en fin nedfart för nybörjare med ett 70 meters åkband” säger VD Louise Söderlund.

En varm vinter har inneburit att efterfrågan på gröna aktiviteter efterfrågas och därför väljer nu Isaberg att öppna upp denna verksamhet i Sportcentret redan nu.

”Alla våra aktiviteter kan göras även vintertid i dessa milda temperaturer. Det som behövs är lite extra underställ och vantar bara. Här på Isaberg kan du på lördag alltså åka skidor på förmiddagen, därefter klättra i höghöjdsbanan och cykla mountainbike och avsluta dagen på Isabergs golfbana. Väldigt ovanligt! För den aktive är nog detta en riktigt kul utmaning.” avslutar Louise.

Under sportloven kan Isabergs gäster göra både vinter- och sommaraktiviteter på samma dag. Något som aldrig hänt tidigare.

Sport- och fritidsanläggningen Isaberg har de senaste åren utvecklats till en småländsk motsvarighet till Åre eller Idre. Under begreppet ”Äventyrsberget” har ett sportigt och actionfyllt aktivitetsprogram lockat nya och allt fler besökare under sommarhalvåret. I somras slogs förra årets redan höga omsättningsrekord, med en ytterligare ökning på 15%. Under en 5-års period har stora investeringar gjorts för att utveckla Isaberg till ett modernt och attraktivt sport- och fritidscenter genom renoverat boende, ny camping och större utbud av aktiviteter, som t ex sommarens nyhet Rodel Adventure, vilken hittills lockat över 85.000 åkare. Därutöver lockar den populära höghöjdsbanan med sina drygt 14.000 besökare. Ett tydligt genomslag för sina satsningar fick Isaberg redan för några år sedan inom Mountainbike. Specialbyggda teknikbanor för MTB har fått sällskap av både en offroadstig för Segway Adventure, äventyrsgolf och en populär hinderbana för träning. Besökare som aktiva familjer och friluftsturister från kontinenten har fyllt anläggningen.

Isaberg Mountain Resort är en sport- och fritidsanläggning med året runt-verksamhet. Vintertid är huvudattraktionen södra Sveriges största skidanläggning, med upp emot 150.000 gästbesök en bra vinter. Sommartid har anläggningen gått från naturnära, ganska stillsam rekreation till ett eldorado av sport- och äventyrsaktiviteter. Till exempel rodelbana, höghöjdsbana, kanotpaddling, hinderbana och äventyrsgolf. I cykelkretsar har Isaberg etablerat sig som en betydande destination för Mountainbike i Sverige, med pumptracks, teknikleder, MTB-arena, skogsleder på och runt berget samt cykeluthyrning, kurser, läger, tävlingar och event. Totalt har Isaberg över 250.000 besökare per år omsätter ca 70 miljoner och sysselsätter 32 fast anställda och många säsongsarbetare. 25 % av sommarbesökarna är utländska turister och vintertid är runt hälften danska skidåkare.

Kontaktperson:
Louise Söderlund,