Den vinnande musten från Rudenstams

Småland representeras av äppelmust

”Vi behöver nya produkter, mer innovation och fler samarbeten.” Så lät det när tävlingen Matverk drog igång tidigare i år. Idag kan vi presentera den vinnare som Småland kommer att skicka till riksfinalen 2018.

Tävlingen går ut på att skapa en förädlad produkt, göra en produktionsplan och slutligen en affärsplan för produkten. I Småland vann Rudenstams Bär och Frukt, med produkten äppelmust, gjord på äppelsorten Transparente Blanch.

Mustmästarens ord
Jeurgen Thelander, som är mustmästare på Rudenstams Bär och Frukt, berättar att Transparente Blanche är ett svårfångat äpple, som plockas först i plockningssäsongen. Det måste tas i exakt tid för att ge den önskade aromen och syran. Vätterbranten ger de rätta förutsättningarna för äpplet att frodas, och en varsam pressning ger denna dryck dess unika smak.

Anna Hegethorn från Smålands Turism:
"Suget efter unika smakupplevelser är enormt stort nu. Våra utländska besökare efterfrågar platsbundna måltidsupplevelser och intresset för just alkoholfri dryck med karaktär är synnerligen påtagligt i Sverige nu. Den vinnande urgoda musten ligger därför helt rätt i tiden och vi önskar den varmt lycka till i riksfinalen Matverk 2018."

Juryns motivering
”Det här är en must gjord på en enda äppelsort från en specifik jordmån. Innehållet är 100% äppeljuice från transparente blanche med 100% smak av Skärstadalen. Tävlingsbidraget Transparante blanche är en premiummust som man med stolthet kan ha på en restaurangmeny. Musten presenteras i en snygg tilltalande flaska med en stilren etikett. En produkt med stark regional förankring, präglad av småländsk tradition och hållbarhet.” Så säger tävlingens jury, bestående av Roger Henriksson, Matverk Småland/Svenska kockars förening i Småland, Matts Andersson, Svenska kockars förening i Småland, Kent Ly, Smålands Turism och Stefan Lundvall, Regional Matkultur Småland.

Rudenstams har odlat äpplen i generationer
På Rudenstams Bär & Frukt har man odlat frukt sedan 1930-talet. Odlingarna ligger i Skärstadalen utmed Vätterns östra sluttningar. Vättern fungerar som en motor för klimatet. Det vinterkalla vattnet håller tillbaka våren lite innan sjön har värmts upp, och håller kvar sommarvärmen en bit in på hösten. Det skapar ett stabilt klimatet som är särskilt gynnsamt för fruktodling. Framtiden står för musteri, gårdsbutik och gårdskafé. Med närmare 100.000 besökare per år vill man vara ett besöksmål att räkna med.

Gastronomiska Samtal och Matverk
Gastronomiska Samtal, som är en av organisatörerna, är en arena för kunskapsutbyte och samarbeten kring svensk gastronomi för hela matbranschen. Ett konkret och spännande uttryck för Gastronomiska Samtal är Matverk. Det är en årlig tävling i produktutveckling med syfte att skapa moderna matprodukter. Förutsättningarna är att de nydanande tävlingsbidragen ska ha rötter i lokala traditioner och råvaror samt att lagen ska bestå av två eller tre råvaruproducenter, matlagare och/eller förädlare. Tävlingen sker landskapsvis och tre riksvinnare koras på Gastronomiska Samtals årliga forum.

Musteri
Jeurgen Thelander