Must på transparente blanche med smak från Skärstadalen vann Matverk Småland

Den som har ätit ett transparente blanche känner igen smaken. Men även platsen ger äpplet sin specifika smak. Jeurgen Thelander är musterimästare på Rudenstams och den som skapat premiummusten Transparente blanche som ska tävla för Småland i Matverks riksfinal.

Matverk är Sveriges största produktutvecklingstävling och just nu hålls lokala finaler i ett femtontal regioner runt om i landet. Roger Henriksson är tävlingsledare för Matverk Småland och sitter även i juryn eftersom han också representerar Svenska kockars förening i Småland.

– Äppelmusten är gjord på det goda men ömtåliga äpplet transparente blanche. Det är en härlig produkt av Rudenstams som Småland med stolthet kan skicka vidare till riksfinalen i Matverk 2018, säger Roger Henriksson.

Rudenstams har odlat äpplen i generationer

På Rudenstams Bär & Frukt har man odlat frukt sedan 1930-talet. Odlingarna ligger i Skärstadalen utmed Vätterns östra sluttningar. Vättern fungerar som en motor för klimatet. Det vinterkalla vattnet håller tillbaka våren lite innan sjön har värmts upp, och håller kvar sommarvärmen en bit in på hösten. Det skapar ett stabilt klimatet som är särskilt gynnsamt för fruktodling.

IP-certifierade

Rudenstams Bär & Frukt är certifierade enligt IP SIGILL. IP står för integrerad produktion och är den gröna näringens kvalitetssäkring av livsmedelskedjan från primärproduktion till förädling. Ett oberoende certifieringsorgan gör regelbundet kontroller för att säkerställa att regelverket efterföljs.

– Att vara IP-odlare innebär att man måste leva upp till krav som ligger långt utanför lagkraven. Som exempel får varken bevattning, gödsling eller växtskydd ske om det inte behövs. Som odlare utför vi så kallade bankprov och kontrollerar förekomsten av olika insekter. Först när antalet insekter överstiger vissa tröskelvärden bör bekämpning ske, säger Jeurgen Thelander, musterimästare.

Juryns motivering

Juryn motiverade vinsten så här: ”Det här är en must gjord på en enda äppelsort från en specifik jordmån. Innehållet är 100% äppeljuice från transparente blanche med 100% smak av Skärstadalen. Tävlingsbidraget Transparante blanche är en premiummust som man med stolthet kan ha på en restaurangmeny. Musten presenteras i en snygg tilltalande flaska med en stilren etikett. En produkt med stark regional förankring, präglad av småländsk tradition och hållbarhet.”

Juryns deltagare var Roger Henriksson, Matverk Småland/Svenska kockars förening i Småland, Matts Andersson, Svenska kockars förening i Småland, Kent Ly, Smålands Turism och Stefan Lundvall, Regional Matkultur Småland.

"Vi behöver samarbeta runt matfrågor"

Roger Henriksson är tävlingsledare för Matverk Öland och Matverk Småland som också hade final i helgen.

– Det finns många goda idéer kring mathantverk i regionen och jag skulle gärna se mer av matlandskapen Öland och Småland. För det krävs att Jönköping, Kronoberg och Kalmar län samarbetar brett kring matfrågorna.

Matverk är Sveriges största tävling för produktutveckling och riksfinalen hålls i samband med Gastronomiska samtal i Nyköping i mars 2018. Läs mer på matverk.se

Kontakt vinnare Transparente blanche must

Gustav Arnell
gustav@rudenstam.se