Smålandsturismen i ny förpackning

Smålandsturismen i ny förpackning

Några månader in på det nya året går startskottet på allvar för turismsäsongen 2011. Och de regionala turismorganisationerna i Jönköpings och Kronobergs län rivstartar med välfylld turistbroschyr som förpackats i tydliga Smålandsidentiteter.

Kvällsbilden med stugan alldeles vid kanten av den trolska sjön andas skön avkoppling. En bild som ska få oss att längta bort från vardagens stress och drömma om en semester på småländska breddgrader.

- Stillheten, stugan och sjöarna är mycket starkt förknippade med Småland, menar Lena Larsson, VD vid Smålands Turism i Jönköpings län.

- Det gäller att sticka ut bland alla andra turistbroschyrer och samtidigt behålla identiteten. Som vår huvudbroschyr ska den fungera i alla säljsituationer, både mot resebranschen, på turistbyråer och direkt till konsument.

Men hur lockande omslaget än kan vara är det trots allt innehållet som är viktigast, och det som ska sälja Småland. På inte mindre än 68 sidor rullas den röda mattan ut med mängder av aktiviteter, besöksmål och evenemang, var man kan äta och naturligtvis var man som turist kan bo.

- För att samtidigt vara informativa och göra det lätt att hitta har vi fokuserat på de teman som vi vet är starkt länkade till Småland, säger Lena Stävmo, VD vid Destination Småland i den södra regionen.

- Det handlar om barn och familj förstås, barnens Småland. Men även om design och shopping, kultur och mat, och så förstås om den småländska naturen med stora möjligheter till spännande utomhusaktiviteter.
Broschyren trycks på svenska, danska, tyska och engelska och kan lätt beställas på hemsidan – www.visitsmaland.se.

Turismen är hetare än någonsin! En bransch som omsätter 250 miljarder kronor om året i Sverige och ger inte mindre än 100 miljarder i exportinkomster. En kaka som Småland vill ta en ännu större bit av.