Attitydresan - Nu lyfter vi småföretagaren i Helsingborg!

Den 11 april kommer Attitydresan att landa i Helsingborg. Ingrid Ohlsson, styrelseledamot, bosatt i Helsingborg och moderator för träffarna:

-Det känns lite extra speciellt att Attitydresan nu är på hemmaplan och vi får träffa de företagare och politiker som finns nära oss, säger Ingrid förväntansfullt.

”Attitydresan” är en resa där vi som styrelseledamöter i Småföretagarnas Riksförbund besöker både små och stora orter runt om i landet. Attitydresan ger oss möjlighet att träffa många entusiastiska småföretagare och beslutsfattare i konstruktiva samtal vilket är mycket uppskattat av alla parter.

-Vår ambition med resan är att småföretagare, politiker och tjänstemän får mötas. Vi tror att vi genom möten, berättelser från en Företagares Vardag och med det goda samtalet får ökad förståelse för varandra, till glädje och nytta för alla, beskriver Ingrid Ohlsson.

Landets mikro- och småföretagare utgör 99,4 procent av det svenska näringslivets företag. De är helt enkelt landets finansiella och sociala ryggrad. Småföretagare vågar ta risker, hålla landsbygden vid liv, ge liv åt stadsområden, skapa nya innovationer, bidra till det lokala föreningslivet, skapa tillväxt och bidra starkt till vår höga välfärd.

Detta slit borde uppskattas och inte beskattas. Tyvärr fortsätter Sverige vara ett land där höga skatter, krångliga regelverk och överdriven nivå av politisk styrning sätter stopp för företagande och tillväxt. Ska Sverige klara av den globala konkurrensen måste politiken börja hjälpa och inte stjälpa landets småföretagare.

Därför är det viktigt att samtal sker mellan småföretagare och politiker så att beslutsfattare får veta hur verkligheten faktiskt ser ut för en liten företagare – hur mycket tid de egentligen får lägga på orimliga uppgiftskrav, avgifter och skatter, som istället skulle kunna gå till att förbättra och säkerställa företagets fortlevnad för framtiden.

På det första stoppet i årets Attitydresa besökte förbundet ett kallt Piteå med -29 grader och denna gång blir det alltså ett vårvarmt Helsingborg. Differensen på nästan 45 grader beskriver också de olika förutsättningar för företagande som finns i detta avlånga land. Men en sak är gemensamt och det är behovet av förståelse för en småföretagares vardag.