Dags att stärka rättssäkerheten för företagare

Sverige är ett land som gärna stoltserar med sin omfattande rättssäkerhet. Men på ett viktigt område finns det mycket att önska – det handlar om rättssäkerheten för landets alla småföretagare.

Problemet är stort, det visar en enkel sökning på nätet, och allra störst är det när motparten heter Skatteverket. Google ger sida på sida med diskussioner, motioner och rapporter från 2005 och framåt. Temat är detsamma – om du hamnar i tvist med Skatteverket ligger du risigt till, oavsett om du i slutändan får rätt eller inte.

Men om temat är detsamma så är själva problemet mångbottnat:

• Företagare måste betala sin skatteskuld redan innan ärendet är avgjort i högsta instans. Man kan alltså tvingas betala in pengar redan innan det avgjorts om några pengar ens ska betalas in. Man behöver knappast poängtera att det kan vara förödande – men låt oss poängtera det ändå.
  • Småföretagare, som redan axlar flera roller i sitt eget företag, har inte i närheten av de resurser och den kompetens Skatteverket har. Och eftersom det lilla företaget har tvingats betala in sin skatteskuld i förväg saknas ofta pengar att köpa in den kompetensen i form av ett juridiskt ombud.
  • Och apropå den juridiska kompetensen: Om man är åtalad för misshandel eller värre så har man rätt till offentlig försvarare på statens bekostnad – men när man som företagare misstänks för att inte ha skött sin skatteredovisning står inte samhället för något stöd alls. Tycker någon att det är rimligt?

Ja, kanske vore det rimligt om det var så att alla de som hamnade under Skatteverkets lupp var skyldiga. Medvetet skyldiga. Tyvärr är sanningen en annan. Alldeles för många överklagade skattebeslut rivs upp i länsrätten. Ett omskrivet exempel är företagaren Elias Melki som slogs mot Skatteverket i fem år innan han fick rätt. Efteråt sa Elias Melki att han troligen hade blivit dömd till fängelse om han inte haft resurserna och orken för att kämpa vidare. Inget vidare incitament för att våga ge sig på livet som företagare.

Och ork ja, det krävs det mycket av. Så mycket att många företagare struntar i att överklaga. Hur många av dem skulle ha fått rätt om de bara orkat kämpa? Ingen vet, men antalet är troligen inte försumbart. En jämförelse med den ökande mängden bluffakturor som skickas ut till Sveriges företagare är så klart orättvis, men resultatet blir lätt detsamma. Det är helt enkelt lättare att betala än att slåss.

Så låt oss en gång för alla omfamna följande: De flesta småföretagare gör sitt yttersta för att göra rätt för sig, och de borde åtnjuta en rättsäkerhet som baseras på den insikten. Det är knappast för mycket begärt och det skulle göra mycket för att öka de svenska småföretagens trygghet.

För ytterligare information kontakta:

Leif Svensson
E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
På hemsidan; www.smaforetagarna.eu
Vxl;  042 – 34 28 50

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.

• skatteverket
  • skattebeslut
  • skatteskuld
  • rättssäkerhet

Småföretagarnas Riksförbund - Av småföretagare, med småföretagare, för småföretagare!