Småföretagare vs. Skatteverket – Ett ojämnt styrkeförhållande med dyra konsekvenser

Att navigera i snåren av lagar och regler kan som småföretagare vara mycket svårt. Det är många regler som överlappar och direkt motsäger varandra, och ofta vet inte ens Skatteverkets egna handläggare hur reglerna ska implementeras. De komplicerade reglerna blir svåra att följa och kan dessutom kosta stora summor när någonting blir fel. En del regler som införs av en myndighet strider rent av mot andra myndigheters regelverk.

Småföretagare har en uppsjö av regler och lagar att förhålla sig till. Många av reglerna är svårtolkade och flera egenföretagare lever med ständig oro över att av misstag bryta mot en svårtolkad regel. Men att följa alla regler är ibland en omöjlighet, då olika myndigheter kan ha olika regler som direkt strider mot varandra. Till exempel kan torghandlare ställas i en svår situation när det regnar, där de behöver avväga vilken myndighet de vill lyda. Regler hos Elsäkerhetsverket och Arbetsmiljöverket förbjuder nämligen användandet av kassaregister när det regnar, samtidigt som Skatteverket kräver att kassaregister alltid används.

Sara Wennerström, som äger och driver Solhaga Stenugnsbageri i Slöinge och Borgmästargården Kafe & Konditori i Falkenberg, har skrivit ett långt blogginlägg om hur regelverket försvårar livet för småföretagare. I inlägget beskriver hon hur olika handläggare på Skatteverket gav motsägande svar på frågor om hur reglerna skulle tydas vid vissa situationer som kan uppstå i den dagliga verksamheten.

”Det som också skrämmer mig är att lagar införs, utan att myndigheterna kan förklara hur de ska efterlevas. Att man först använder luddiga begrepp som ”normallång rast” – och sedan förbehåller sig rätten att tolka fritt och ta ut höga avgifter utan att det ens finns misstanke om skattebrott. För mig är det David mot Goliat. En maktobalans som inte känns värdigt ett rättssamhälle.”, skriver Sara Wennerström.

Personalliggare skapar förvirring

Ett annat exempel på bestämmelser som införts och skapat stor förvirring och oro bland småföretagare är regler kring vem som ska skrivas in i personalliggaren. Enligt nya regelverket som infördes i juli 2018 ska, förutom personal, även företagsägaren, ägarens respektive, samt barn under 16 år skriva in sig i personalliggaren när de är gör uppgifter i verksamheten. Vid minsta misstag tillkommer en kontrollavgift på 12 500 kronor, som ska betalas till Skatteverket.

Tanken bakom regeln är att kunna kartlägga de verksamheter som använder sig av svart arbetskraft. Enligt Skatteverket har problemet tidigare varit att personer som varit verksamma i lokalen vid kontroller utgett sig för att vara ägare när de inte är inskrivna i personalliggaren. Ett ickeproblem, menar Småföretagarnas Riksförbund, då det inte borde vara speciellt svårt snabbt kontrollera detta genom att be personen identifiera sig och se om det överensstämmer med informationen om företaget i registret.

Suddiga linjer mellan privat och verksamhet

För egenföretagare som bor i sin verksamhet, till exempel alla hembagerier, gästgiverier och bed & breakfastverksamheter runt om i landet, blir regeln om att skriva in ägaren och ägarens familj i praktiken svår att följa. Detta är något som bland andra egenföretagaren Jeanette Bohman, som äger Skivarps Gästgivaregård, berört i ett öppet brev i Svenska Dagbladet, riktat till Skatteverket. Vad som räknas som verksamhet eller privat tid är för många småföretagare en mycket suddig linje, då arbetet ofta pågår dygnet runt. Det kan vara allt från att läsa jobbmailen i sängen på morgonen, gå upp mitt i natten för att checka in en hotellgäst eller i förbifarten plocka upp disk när man gå genom verksamhetens lokaler.

Inkludera företagarna

Småföretagarnas Riksförbund arbetar för att företagare ska inkluderas i arbetet med att ta fram nya regler. Med synpunkter från de som berörs kan reglerna göras begripliga för allmänheten och fler småföretagare kan känna sig trygga när de vet hur reglerna fungerar och hur de ska följas. Behöver du som småföretagare hjälp att navigera bland de snåriga reglerna erbjuder Småföretagarna viss kostnadsfri juridisk rådgivning.

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (1-10 anställda).