Svenskt Näringsliv – LO - Turordningsregler

Svenskt Näringsliv och LO är överens om att de inte är överens. Konsekvenserna av turordningsreglerna i LAS har utretts under våren och en gemensam rapport på 138 sidor har presenterats. I förutsättningarna ingick inte att ifrågasätta turordningsreglernas vara eller inte vara utan bara att titta på konsekvenserna.

Småföretagarnas Riksförbund menar att utredningen inte ger ”något nytt under solen”. Den pekar visserligen ganska klart ut de skiljelinjer som finns mellan arbetsgivarna och facket men dessa har varit bekanta sedan länge. För framför allt småföretagarna gäller att man inte kan behålla de arbetstagare som de anser har den bästa kompetensen för den fortsatta verksamheten. Företagen får inte bästa konkurrenskraft efter driftsinskränkningar. Rapporten uttrycker detta mycket tydligt.

Avgörande för hur turordningsreglerna tillämpas är de lokala förhandlingarna ute på arbetsplatserna. Arbetsgivarna föredrar att förhandla med lokalt anställda fackliga ombud utan inblandning av centrala ombudsmän. De lokala företrädarna har oftast lite dubbla lojaliteter som gör det lättare att få facket att godkänna åtgärder som kanske ombudsmannen skulle vägra att godta. I vissa fall kan företagen ”köpa sig fria” genom ekonomisk ersättning som går utanför lag och avtal. Detta visar bara hur godtyckligt det kan bli och att hela systemet är fel från grunden.

SFR menar att hela systemet med turordningsregler skall skrotas men ser inte i dagens politiska situation det som ett troligt utfall av debatten. Facket vill behålla sin makt och Socialdemokraterna och vänstern går inte på tvärs med sin största supporter. Det nya arbetarpartiet Moderaterna vågar, på grund av sin inriktning mot mitten och risken att förlora röster, inte längre utmana och ta ställning i frågan utan tiger talande. Vad finns kvar? Jo, tre stycken små allianspartier som kämpar runt 4 procentspärren. Vem eller vilka av dem vågar sticka ut hakan och ta striden mot de stora? En allians inom alliansen kanske.

Varför inte grundligt studera och överväga de önskemål som SFR och andra, som vill se ett bättre företagsklimat i Sverige, för fram som nödvändiga för långsiktig tillväxt? Sveriges småföretagare skulle sluta upp kring ett parti som kräver lägre arbetsgivaravgifter, slopat sjuklöneansvar, reformering av LAS, mindre regelkrångel och annat som ger företagen tillit och förtroende för tillväxt och expansion. Det finns hundratusentals mindre företag i Sverige vars ägare med stor sannolikhet skulle ge sin röst till ett parti med en tydlig företagarlinje.

Faktiska konsekvenser av turordningreglerna i LAS och avtal - en rapport av Svenskt Näringsliv och LO

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu

Vxl;  042 – 34 28 50

På hemsidan; www.smaforetagarna.eu

Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.

• turordningsreglerna