Air Växjö del i storsatsning på inrikesflyg till Europa

Göteborgsbaserade City Airline börjar flyga mellan Göteborg Landvetter Airport och ett tiotal svenska regionsstäder – däribland Växjö, Örebro, Borlänge, Norrköping och Karlstad. Med synkroniserade avgångar ansluts de nya inrikeslinjerna på Göteborg Landvetter till ett 40-tal destinationer i Europa. Satsningen kan skapa flera tusen nya jobb i regionerna, minskar restiden väsentligt och skapar helt nya förutsättningar för regional utveckling.

Den nya flygsatsningen presenterades av City Airline, Göteborg Landvetter Airport, Västra Götalandsregionen och Göteborg & Co vid en gemensam pressträff på flygplatsen i dag samt för Air Växjö på en presskonfrens i Kosta. Satsningen innebär att resenärer från stora delar av Sverige nu får ett snabbt resalternativ till Europa. En resa mellan Växjö och Paris – med ett kort stopp på Göteborg Landvetter – kommer till exempel att ta cirka tre timmar och kosta från 995 kronor. Samtliga linjer planeras att starta till hösten 2010.

- Det här blir ett rejält lyft för Smaland Airport säger avgående VD:n, Lars Håkansson som för övrigt kommer att jobba som marknadsansvarig för City Airlines stora satsning.

Göteborg Landvetter Airport blir navet i satsningen.
– Vi satsar sammanlagt 75 miljoner kronor under en tvåårsperiod för att göra det smidigt och enkelt att byta från en inrikes- till en utrikesdestination, säger Olle Sundin, flygplatschef Göteborg Landvetter Airport.
Ossian Stiernstrand, doktor i ekonomi och utvecklingschef på Göteborg & Co, beräknar att det ökande antalet besökare i regionerna på sikt skapar flera tusen nya arbetstillfällen. Totalt kan det röra sig om upp till fem miljarder i årlig omsättningsökning för turistnäringen i regionerna när satsningen är fullt utvecklad. I upptagningsområdet som skapas med de nya inrikeslinjerna finns över 4,2 miljoner människor. City Airlines målsättning är att under 2011 nå 1,2 miljoner passagerare.

Respektive ny inrikeslinje kommer att drivas av ett regionalt dotterbolag till City Airline med delägare iform av både företag och privatpersoner på orterna. Investerare i Air Växjö är bland annat Torsten Jansson i Härstedt & Jansson Invest AB samt Henrik Stridh genom företaget Kontango.

– Det här är en glad nyhet för hela Småland. Bättre kommunikationer både inom Sverige och ut i världen är en jätteviktig aspekt för att Växjö, Linnéuniversitetet och hela Småland ska utvecklas positivt som region,säger Peter Hogla, regiondirektör Regionförbundet södra Småland.

– Via Göteborg Landvetter knyts nu tiotal regioner i Skandinavien samman med ett stort antal destinationer runt om i Europa. Det är ett lyft för hela Göteborgsregionen och Västra Götalandsregionen, och inte minst för turism- och näringslivet runt om i Sverige. Det stora antalet möjliga passagerare i upptagningsområdet i kombination med vår snabbhet gör att vi tror på en snabb kundtillströmning som kommer att göra vår verksamhet lönsam redan under andra kvartalet nästa år, säger Finn Johnsson, styrelseordförande för City Airline.

Följande destinationer ingår i City Airlines satsning:

• Karlstad
  • Örebro
  • Växjö
  • Norrköping
  • Borlänge
  • Malmö
  • Västerås
  • Oslo

City Airlines befintliga destinationer:

• Manchester
  • Birmingham
  • Lyon
  • Prag
  • Helsingfors
  • Zürich
  • Tallinn
  • Luleå
  • Sundsvall
  • Nice
  • Åre/Östersund
  • Visby
  • Palma
  • Alicante
  • Rom
  • Barcelona
  • Milano
  • Malaga
  • Aten

Fler linjer kommer att presenteras senare under 2010. Samtliga linjer planeras att starta till hösten 2010.

Prisexempel: En kort inrikesresa mellan Västerås och Göteborg Landvetter kommer att kosta från 395 kr och Karlstad till Paris från 995 kr.

Presskonferensen kan ses i sin helhet på www.cityairline.com/live