Smaland Airport skriver flyghistoria – byter leverantör på flygtrafikledningstjänsten

Tre kommunala flygplatser skriver flyghistoria genom att vara först i landet med att upphandla lokal flygtrafikledning. Efter ett riksdagsbeslut i maj och en lagändring som trädde ikraft den 1 september i år öppnades för konkurrens om lokal flygtrafikledningen på landets flygplatser. Tidigare har Luftfartsverket, som har ombildats till LFV, haft monopol på tjänsten.

Smaland Airport (Växjö), Västerås och Örebro flygplatser har med hjälp av Länstrafiken i Örebro som första flygplatser i Sverige gemensamt genomfört en upphandling av flygtrafikledningstjänsten. Efter utvärdering av de inkomna anbuden har respektive flygplats beslutat att byta leverantör från LFV till ACR (Aviation Capacity Resources AB) och blir genom det även de första flygplatserna i landet som byter leverantör av flygtrafikledningstjänst.

- Det känns spännande att få en ny leverantör och jag är säker på att flygsäkerhet, kvalité och service kommer att ligga på samma höga nivå som LFV haft. För Smaland Airport betyder det också att kostnaden för tjänsten minskar avsevärt, säger Fredric Andersson, flygplatschef för Smaland Airport AB.

För ytterligare information, kontakta:

Fredric Andersson, Flygplatschef Smaland Airport