Stark passagerartillväxt på Växjö Småland Airport

Under det första kvartalet 2017 ökade antal passagerare på Växjö Småland Airport med 14% jämfört med motsvarande period 2016. Den största ökningen skedde under mars månad.

"Med 18 olika destination under 2017 väljer allt fler invånare i regionen att flyga till och från Växjö Småland Airport. De nya åretruntlinjerna till Gdansk och Tuzla har fått en riktigt bra start och vi ser fram emot ytterligare en ny åretruntlinje med Wizzair till Skopje i juli samt att Czech Airlines återkommer under sommarmånaderna med sin flyglinje till Prag.

Charterutbudet denna sommar är mer omfattande än någonsin med många, nya, spännande resmål. Dessutom fortsätter flygbolagen BRA att utveckla sin Stockholmsprodukt med nya mer miljövänliga flygplan och lördagstrafik, säger Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport."

För mer information, kontakta:

Ulf Axelsson, Vd, Växjö Småland Airport

+46-470-75 85 10

ulf.axelsson@smalandairport.se

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av Region Kronoberg, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad.

Inrikesflygningar till Bromma. Utrikesflygningar till en rad olika destinationer såväl i som utanför Europa; t ex Düsseldorf, Alicante, Andorra, Prag, Palma Mallorca, Cypern, Kroatien, Rhodos, Teneriffa, Gran Canaria, Tuzla, Gdansk, Sardinien, Samos, Kap Verde, Skopje och Kreta.