Ulf Axelsson ny VD på Smaland Airport

Som ny verkställande direktör vid Smaland Airport AB tillträder den 1 mars 2010 Ulf Axelsson.

Ulf har ett långt förflutet inom flygbranschen där han började sin karriär på AMA flyg i Göteborg 1982.

Närmast kommer Ulf från tjänsten som VD för Aktiv Kemi AB i Rörvik, där han varit sedan 2007. Under Ulfs ledning ökade omsättningen avsevärt samt att bolaget blivit en stark aktör med god lönsamhet på den svenska marknaden inom branschen.

Dessförinnan har Ulf med sina 23 år i flygbranschen, 15 år i Malmö Aviation varav de sista 4 åren som VD, lång och gedigen erfarenhet. Ulf har en bred kompetens att leda och utveckla företag. Hans uppdrag blir att utveckla Smaland Airport till att bli en än viktigare spelare för utvecklingen av regionen.

Ulf är 46 år, gift med Agneta, har tre barn och bor sedan ett år tillbaka i Braås utanför Växjö.

-En framgångsrik flygplats är en viktig del för en regions utveckling. Även om flertalet flygbolag är starkt påverkade av lågkonjunkturen tror jag att mina tidigare erfarenheter kommer väl till pass för att utveckla Smaland Airport vidare. Den globaliserade handeln kräver snabba kommunikationer med omvärlden, säger Ulf Axelsson.

-Det är tillfredsställande att vi snabbt och effektivt genomfört rekryteringen och att vi nu har en ny VD på plats. Flygplatsen har haft en positiv utveckling de senaste åren och det är min förhoppning att Ulf nu kan fortsätta att utveckla flygplatsen och därmed stärka regionens attraktionskraft, säger Smaland Airports styrelseordförande Ingemar Swalander.

För ytterligare information, kontakta:
Ingemar Swalander, Styrelseordförande Smaland Airport AB, 070-8748401
Ulf Axelsson, Tillträdande VD, 070-606 2985

Genom linjetrafik till såväl Arlanda som Bromma kan smålänningarna snabbt nå Stockholm och världen. Ryanair trafikerar Düsseldorf 2 ggr/vecka året runt och Alicante 2ggr/vecka under sommarhalvåret. I höst får man dessutom linjetrafik till Göteborg och vidare till ett 40-tal destinationer när City Airline genomför sin stora satsning med 4 dagliga avgångar från Smaland Airport. Genom sitt centrala läge i regionen har flertalet charteravgångar till välkända resmål lockat många resglada charterresenärer genom åren. Med Kreta, Cypern, Thailand, Turkiet, Gran Canaria, Mallorca, Berlin, Åre och Visby som destinationer är Smaland Airport en av Sveriges främsta charterflygplatser.