Smart Refills VD nominerad till prestigefyllt pris

Revisions- och rådgivningsföretaget EY arrangerar årligen tävlingen EY Entrepreneur Of The Year. EOY delas ut på regional, nationell och internationell nivå i mer än 60 länder och är en av världens största och mest prestigefyllda utmärkelser för entreprenörer. Syftet är att synliggöra entreprenörer, öka intresset för entreprenörskap och inspirera morgondagens entreprenörer.

Kriterierna är tuffa och kandidaterna granskas noga. Smart Refills grundare och VD David Nilsson Sträng är en av dem som tagit sig igenom nålsögat. Den 9 november deltar Helsingborgsentreprenören i regionfinalen Syd i Malmö. Vinnaren går vidare till en nationell final och Sverigevinnaren får sedan chans att tävla om titeln världens främsta entreprenör.

David Nilsson Sträng grundade Smart Refill år 2005. Han såg ett behov av mobila tjänster som kunde förenkla människors vardag. Smart Refills specialitet är att utveckla säkra och användarvänliga IT-lösningar åt bolag inom finans, telekom och informationshantering. Kunderna tar del av en säker plattform och applikationer för webben och mobilen.

- Entreprenörskap handlar till syvende och sist om att lösa problem, säger David Nilsson Sträng. Smart Refill kom till för att fylla ett grundläggande behov: att folk skulle kunna ladda sitt kontantkort var och när som helst utan att behöva gå till en butik. På den tiden hade 70 % av Sveriges befolkning ett kontantkort som regelbundet behövde laddas för att man skulle kunna använda mobilen. Idag har vi breddat vår verksamhet till fler affärsområden, men den röda tråden är densamma: att utveckla vardagsnära tjänster som ligger i tiden samtidigt som vi skapar affärsnytta åt våra kunder.

Idag har Smart Refill kunder i sex länder i Europa, Sydostasien och Indien. Under de senaste fem åren har bruttoomsättningen trefaldigats och antalet anställda mer än fördubblats till dagens 34 personer. Företagets snabba och lönsamma utveckling har uppmärksammats av Dagens industri, som utsett Smart Refill till gasellföretag både 2016 och 2017. Nomineringen till EY Entrepreneur of the Year är baserat på entreprenören David Nilsson Sträng.

- Jag är självfallet glad och stolt över nomineringen. Men denna resa hade inte varit möjlig utan personalen. Personalen är vår viktigaste resurs och får oss att fortsätta att utvecklas och ta nya steg. Tillsammans gör vi det möjligt och jag är väldigt stolt över teamet som vi har byggt upp här, avslutar David Nilsson Sträng.