Nu släpper Smart SeniorBarometern hela listan över de mest populära varumärkena bland Sveriges pensionärer.

I en ny undersökning från Smart SeniorBarometern, som intervjuat drygt 2 000 seniorer över hela landet, studeras bland annat seniorernas relation till nära 80 av landets största företag. När Sveriges seniorer får säga sitt är det tydligt att vissa typer av varumärken är betydligt mer omtyckta än andra. Vinnare av seniorernas hjärtan 2011 är ICA, tätt följd av bland annat IKEA, Sveriges Radio, SVT och Clas Ohlson. Bland de företag som placerar sig sämst hamnar telekombolagen Comviq, 3 och Telenor.

När 2 000 av Sveriges seniorer får välja själva, hamnar folkhemsikoner som ICA och IKEA bland de mest omtyckta varumärkena, tillsammans med bland annat SVT, Sveriges Radio och Clas Ohlson.

Det är tydligt att när Sveriges seniorer själva får välja sina favoritvarumärken, föredrar de trygga, säkra aktörer framför utmanande uppstickare. Att därför varumärken som ICA, Clas Ohlson och IKEA hamnar i den absoluta toppen är inte alls särskilt förvånande, menar Linus Blom, strategi- och analyschef på Smart SeniorBarometern. För den fullständiga listan med nära 80 olika varumärken, besök www.senior-barometern.se eller se längst ned i detta pressmeddelande.

Linus Blom menar att pensionärerna historiskt har varit en negligerad målgrupp i de flesta företags marknadsföring och produktutveckling.

Man har helt enkelt inte brytt sig om pensionärernas plånböcker. Men nu under det senaste året har det börjat hända saker – allt fler företag har fått upp ögonen för åldersgruppen. Idag finns det flera viktiga anledningar till varför företagen utifrån ett affärsperspektiv bör skapa ökad förståelse för denna allt mer betydelsefulla åldersgrupp, så att företagen kan agera på rätt sätt för att vinna seniorernas hjärtan och plånböcker.

För det första är de det enda demografiska segment som växer i storlek och inom de närmaste åren kommer pensionärerna att utgöra en allt större andel av Sveriges befolkning.

Dessutom har de en ekonomisk frihet som tidigare pensionärsgenerationer bara kunnat drömma om. Våra nyblivna pensionärer har i många fall snarare en stark ekonomi med goda möjligheter att spendera. Vad vi till och med ser är att de i många kategorier spenderar mer än genomsnittet.

De har även ofta hälsan i behåll och är betydligt friskare än tidigare generationers pensionärer: De orkar därmed både konsumera och resa och kan nästan ses som ”unga på nytt”.

Slutligen är det nästan inga företag som tagit upp kampen om dem än. Exempelvis läggs enligt flera mediebyråer uppskattningsvis 95% av företagens samlade medieinvesteringar på åldrarna 18-55 och bara 5% på 55+, trots att 55+ redan idag utgör drygt 30% av Sveriges befolkning. Lite snett är det allt.

Linus Blom fortsätter:

I takt med att allt fler företag nu därför börjar inse och förstå seniorernas växande betydelse för företagets affärsdrivande tillväxt, börjar många ställa sig frågan hur just de ska göra i sina respektive produktkategorier för att locka seniorerna till sig. Det är här Smart SeniorBarometern kommer in. Vår uppgift är att ge företagen just den förståelsen och det är därför vi tagit fram Smart SeniorBarometern.

I Smart SeniorBarometern presenteras bland annat seniorernas drivkrafter, varumärkesval, köpbeteenden, värderingar och intressen. Med denna kunskap som grund har insiktsfulla och affärsdrivande analyser tagits fram som ger tydlig riktning för hur landets företag på bästa sätt ska bli seniorernas föredragna val inom just sin produktkategori. Dessutom kommenteras studiens insikter löpande i rapporten av erkända experter på varumärken, medier och kommunikation, allt för att göra rapporten så konkret och användbar som möjligt. Exempelvis har Smart Seniorbarometerns strategi- och analyschef Linus Blom tidigare arbetat som varumärkesstrateg och kvantitativ researchexpert på LynxEye – varumärkeskonsultbyrån som 2008 utnämndes till ’Årets Strateg’ av Dagens Industri och sedan följde upp med ’Årets Varumärkesbyrå’ 2009 och 2010.

Smart SeniorBarometern är ett samarbete med Smart Senior (se www.smartsenior.se), som ger ut ett förmånskort till Sveriges alla pensionärer och har exklusiva avtal med två av landets största pensionärsorganisationer PRO och SKPF. Bakom Smart Senior står bland annat Bonnier som en av huvudinvesterarna.

Om ni vill veta mer om Smart SeniorBarometern, göra en intervju eller få ett uttalande om rapporten, är ni varmt välkomna att läsa mer på www.senior-barometern.se

Nedan följer den fullständiga listan över Sveriges mest omtyckta varumärken, när Sveriges seniorer får säga sitt:

1. ICA
  2. IKEA
  3. Sveriges Radio
  4. SVT
  5. Clas Ohlson
  6. Coop
  7. Telia
  8. Systembolaget
  9. Arla
  10. Volvo

11. Fritidsresor
12. Blocket
13. Sveriges Turistförening (STF)
14. Willys
77. 3
78. Telenor

• Konst, kultur, underhållning

Smart Senior når över 600 000 pensionärer i Sverige och erbjuder en rak och enkel kanal in i Sveriges köpstarkaste målgrupp.

Mathias Lang

VD Smart Senior 0700 52 52 46