Christian Runius, Månadens innovatör i november

Christian Runius, Månadens innovatör i november

Månadens innovatör presenterar en svensk innovatör och dennes innovation. Produkten går att köpa genom SmartaSaker.se som ger svenska innovatörer en marknadsplats. I november 2011 är Christina Runius månadens innovatör.

Månadens innovatör: Christian Runius
Innovation: Korthållaren THUMB

Christian Runius är designern och utvecklaren av korthållaren Thumb. Han är utbildad inom design och produktutveckling vid Luleå tekniska universitet, Mälardalens högskola och Chalmers tekniska universitet. Under sin studietid har han frilansat som designer och drivit företag inom produktutveckling. Han har jobbat som produktutvecklare på företaget Southco Marine och även varit teknikkonsult på Semcon. Idén om en ny korthållare kom då han var missnöjd med funktionen hos de befintliga metallkorthållarna. Han ville att korten både skulle vara lättillgängliga och i tryggt förvar vilket resulterade i den nya produkten THUMB. Idag driver han designföretaget Designindustrin som producerar och säljer THUMB.

Jag hämtar min inspiration från:
Vardagssituationer och befintliga produkter
Tre typiska egenskaper
Kreativ, nyfiken, envis
Favoritthumb
Blå
Favoritlunch
Havets Wallenbergare

Om produkten:
Thumb är den stilrena korthållaren för dina bankkort, legitimation, resekort m.m. Den är designad för att både förvara och kunna använda all korten smidigt. Den innovativa spärrfunktionen håller korten på plats och man plockar enkelt ut ett kort genom att skjuta upp det med tummen!

Alla dina kort blir lättillgängliga då du smidigt bläddrar bland dem med tummen.Korten ligger i säkert förvar tack vare den innovativa säkerhetsarmen. Eftersom Thumb tillverkas i plast finns ingen risk att dina kort avmagnetiseras. Designen är anpassad för ta så lite plats som möjligt och att inte skava i fickan. Thumb är en svensk innovation, utvecklad och producerad i Sverige. Det är ett svenskt varumärke med skyddad design.

Antal kort: 1-6
Material: Polykarbonat
Färger: Blå, grön, orange, röd, rosa, svart, vit samt två semi-transparenta färger.
Vikt: 20 gram
Designer: Christian Runius.
Producerad i: Sverige

Du tar ut ett kort genom att skjuta det lite åt sidan från låsarmen och ut genom öppningen. Du kan skjuta korten både ovan- och underifrån. För att ta upp ett kort som ligger i mitten skjuter du upp kort efter kort precis som när man bläddrar i en kortlek. Korten förvaras säkert i THUMB tack vare den innovativa låsarmen.

SmartaSaker.se säljer smarta, funktionella, finurliga, praktiska och kul saker på nätet och i butik. Vi samarbetar med innovatörer för att ge deras uppfinningar en marknad. Här hittar du lösningar på små och stora vardagsproblem och presenter till dig själv och andra. Smarta och coola saker till alla människor och tillfällen. Vi jobbar oavbrutet med att hitta nya smarta saker och att förbättra vårt sortiment.
Ta en titt på oss: www.smartasaker.se