– Jag har alltid haft drivet i mig att hitta enkla lösningar men inte trodde jag att jag var en innovatör innan jag startade resan med min produkt, säger Karin.

Möt månadens innovatör Karin Brandin Samuelsson

Hur långt är det kvar? En fråga småbarnsföräldrar får många gånger under långa bilfärder. Karin Brandin Samuelsson fick en idé och har skapat en smart resvägsvisare som pedagogiskt svarar på frågan.

Många resor till släkten födde idén till smart resvägsvisare

Karin Brandin Samuelsson har alltid arbetat med människor i sitt yrkesverksamma liv, som barnskötare, sjuksköterska och nu som nyutbildad vårdlärare. De är alla yrken där bra pedagogik och förmåga att kunna förklara saker på ett lätt sätt är viktigt för att lyckas nå fram till de man vårdar eller undervisar.

– Jag upplever att jag alltid har haft drivet i mig att hitta enkla lösningar men inte trodde jag att jag var en innovatör innan jag startade resan med min produkt, säger Karin.

Idén till Karins innovation uppkom som för många andra ur ett problem. Eftersom hennes släkt bor på västkusten har det blivit många bilresor från väst till östkust. Den ständigt återkommande frågan från barnen på bilresorna var – hur långt är det kvar, mamma? Barnen hade svårt att förstå svar som att det är 2 timmar kvar eller att de åkt en fjärdedel. Karin började att visa med handen på en bok eller bilens solskydd hur långt det var kvar. Hon förklarade att ena änden av solskyddet var hemma och andra sidan mormor och morfars hus. Rätt så snart började hon fundera på om det inte gick att göra på ett bättre sätt. Hon köpte en tygbil, resårband och sydde en första version av det som skulle blir ”resvägsvisaren”. Den satt sedan i bilen under flera år och användes flitigt. Barnen frågade inte längre hur långt det var kvar utan bad henne istället att flytta bilen.

Med resvägsvisare är det enkelt för barnen att förstå hur långt det är kvar.

Till final med hemmasydd prototyp

Under våren 2016 såg Karin reklamen från tv-programmet ”Ullared, jakten på storsäljaren”, de sökte nya uppfinnare till höstens TV-inspelningen. Hon bestämde mig för att skriva ihop en ansökan och fick ett snabbt svar att de var intresserade! De första produkterna som Karin visade under TV-inspelningen sydde hon själv hemma. Det blev ett roligt äventyr med mässa, TV-inspelningar och mycket spänning. Karin gick till final men vann inte.

Tävlingen fick dock Karin att börja ta tag i utvecklingen av produkten. Det har varit många uppförsbackar i processer som Karin i stunden varit tveksam till att hon skulle klara av eftersom hon var helt novis inom innovation och företagande. Allt från arbete med patent och registreringsverket, eventuell CE märkning, bokföring, beslut om färg och form på produkt och förpackning med mera.

– Nu i efterhand så inser jag att jag klarat av utmaningarna och att det varit otroligt lärorikt!, säger Karin.

I princip alla som Karin pratat med om sin produkt har varit väldigt positiva. Hon har fått många kommentarer som ”att ingen kommit på den enkla lösningen tidigare!” eller ”Tänk om jag haft en sån när mina barn var små, de tjatade jämt om hur långt det var kvar!”.

– Jag har nu nya produktidéer som skulle vara kul att förverkliga, produkter som skulle göra vardagen med barn ännu lättare. En idé finns som prototyp hemma hos mig och testas nu av mina barn!