Göteborgs-Postens studie bekräftar: Smarteyes billigaste optikkedjan i Sverige

Optikkedjan Smarteyes, som expanderar kraftigt och planerar att öppna 10-15 butiker nästa år, är enligt en ny studie genomförd av Göteborgs-Posten Konsument, den billigaste optikkedjan på marknaden. Hos Smarteyes kostar samtliga bågar med enkelslipade glas i valfri styrka och med antireflexbehandling och repskydd 995 kronor. Det är betydligt billigare än hos marknadens övriga optiker visar undersökningen.

Det är stora prisskillnader mellan optikbutikernas utbud. I många fall används lockerbjudanden för att få in kunderna i butik och sedan försöker man sälja in en produkt som är dyrare, men inte bättre.
– Vi har ett fastpris på alla glasögon i butiken utan några tillägg. Kunden ska veta vad man ska betala när man kommer till oss, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Undersökningen av Göteborgs-Posten Konsument bygger på en studie av optikkedjornas lägsta pris på glasögon inklusive glas. Skillnaden visade sig vara stor, framförallt kommunicerar många optikkedjor ett pris som inte inkluderar påslag för till exempel antireflexbehandling och repskydd.
– Om konsumenterna vet om oss, och vet vad vi står för, väljer de att komma hit. Vi har branschens högsta ”nöjd-kund-index” vilket bekräftar att vi har bra pris, hög kvalitet och god service, säger Fredrik.

Smarteyes startade 2007 och är idag är en av Sveriges snabbaste växande butikskedjor. Under 2011 räknar man med att öppna 10-15 butiker. Smarteyes idé innebär att man har tagit bort mellanhänderna och köper direkt från tillverkarna i Asien. Smarteyes drivkraft ligger i att alltid vara steget före konkurrenterna och att alltid tillverka och distribuera på det smartaste sättet för att kunna hålla nere priserna.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Wistrand, vd, tfn. 0707-232727, e-post: fredrik@smarteyes.se
Bilder för fri publicering kontakta Ida Nilsson, tfn 0709-134037

www.smarteyes.se

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Man har 14 optikbutiker och en snabb expanderingstakt, under sommaren 2010 öppnade man sin första butik i Tyskland. Smarteyes hade under 2008/2009 en omsättning på 72 miljoner kronor.