Smarteyes bäst i nytt test från Prisfakta – klart billigast och samma höga kvalitet

Den svenska optikkedjan Smarteyes har klart lägst pris och samma höga kvalitet som de stora optikkedjorna. Att Smarteyes är billigast av alla butikskedjor och till och med billigare än webbbutikerna visar det senaste testet från det oberoende prisjämförelseföretaget Prisfakta. I jämförelse med samtliga butikskedjor var Smarteyes genomgående det billigaste alternativet. I ett par fall var konkurrenterna mer än fem gånger så dyra som Smarteyes. Kvalitetsmässigt visar tidigare studier, då på uppdrag av Synsam, att Smarteyes håller samma höga kvalitet som konkurrenterna.

– Vi vet att vi har lägst pris av alla butikskedjor och i de flesta fall även billigare än webbutikerna. En undersökning som den här bekräftar bara det faktumet. Samtidigt är det viktigt att oberoende jämförelser görs eftersom många i branschen arbetar med lockpriser vilket kan förvirra kunderna. Vi arbetar med ett fast pris oavsett synfel och båge vilket gör att det aldrig blir några överraskningar för kunden. Att våra konkurrenter har så höga priser förvånar oss faktiskt. Vi är ett av Sveriges mest expansiva företag som trots vår låga prissättning är vi ett vinstdrivande företag. Dessutom har vi prisgaranti på våra progressiva glasögon. Hittar vår kund likvärdiga glasögon som är billigare får kunden mellanskillnaden av oss, säger Anders Zanton, marknadschef på Smarteyes.

Prisfakta har tidigare främst jämfört priser inom telefoni och privatekonomi men har nu även prisjämfört optikbranschen. Prisfakta levererar sina undersökningar till bland andra Pricerunner och Prisjakt.

Jämförelsen som Prisfakta har gjort bygger på att samma recept har presenterats för samtliga aktörer som sedan har tagit fram ett par glasögon som passar för synfelet. Resultatet blev att Smarteyes var väsentligt billigare än samtliga butikskedjor och i de flesta fall även billigare än webbutikerna.

– Priset är naturligtvis inte allt. Därför är vi glada över att Synsam tidigare i år beställde en undersökning från Testfakta som bevisade att vi håller hög nivå när det gäller kvaliteten på våra glasögon jämfört med våra konkurrenter. Vi är stolta både över vår höga kvalitetsnivå och att vi är klart billigast och därför ett smart val för våra kunder, säger Fredrik Wistrand vd på Smarteyes.

Hela undersökningen finns på: www.glasögonpriser.se
Läs övrig pressinformation om undersökningen här: Pressmeddelande från 3TC AB

Anders Zanton, marknadschef Smarteyes, tfn 0738-499600 anders.zanton@smarteyes.se
Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727 fredrik.wistrand@smarteyes.se
Bilder för fri publicering kontakta Ida Nilsson, tfn 0709-13403, e-post ida.nilsson@perspective.se

www.smarteyes.se

• prisfakta
  • bäst i test
  • pricerunner
  • prisjakt

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer och har en snabb expanderingstakt i Sverige och Tyskland. Smarteyes hade under 2009/2010 en omsättning på 128 miljoner kronor.