Smarteyes ger gratis glasögon till barn – nu även i Birsta City

Nu på torsdag öppnar optikkedjan Smarteyes sin nya butik Birsta City. Smarteyes har sedan starten 2007 förändrat den svenska optikmarknaden, bland annat genom att ge alla barn i åldern 0 till 8 år med synfel gratis glasögon.

Smarteyes fanns tidigare i Härnösand centrum men efter två år väljer man att flytta till Birsta City. Företaget har sedan starten arbetat för att förändra optikbranschen genom att designa alla bågar själv och på så sätt kunna eliminera mellanhänder och erbjuda kvalitetsglasögon till fasta, låga priser. Oavsett synfel. Konceptet har varit framgångsrikt och idag finns man på 65 platser i Sverige.

Gratis glasögon till barn och utsatta

En annan viktig del i framgången har varit företagets sociala ansvar. Bland annat samarbetar man med Frälsningsarmén i Sundsvall och skänker glasögon till utsatta. Och redan 2012 började man ge gratis glasögon till alla barn i åldern 0 och 8 år med synfel. Fram tills idag har man skänkt glasögon till ett konsumentvärde på över 30 miljoner kronor. Något som har gett Smarteyes barnhjälpsorganisationen Majblommans pris två gånger. Smarteyes koncernchef Thomas Kusoffsky berättar om initiativet.

- 2012 kom en kartläggning från Socialstyrelsen och Majblommans Riksförbund* som visade att så många som 7 000 skolbarn helt fått avstå från glasögon på grund av att föräldrarna inte har haft råd.

- Vi som har glasögon vet hur det är att vara utan dem. Man får huvudvärk, illamående och koncentrationssvårigheter. Tänk vad det innebär för ett barn som ska lära sig läsa och skriva. Vi tycker helt enkelt att alla barn har rätt att se. Oavsett föräldrarnas ekonomiska förutsättningar, avslutar Thomas Kusoffsky.

Koncernchefen på plats vid öppning

Smarteyes slår upp portarna för butiken i Birsta City på torsdag klockan 10. Koncernchef Thomas Kusoffsky kommer närvara vid öppningen för att svara på frågor och berätta mer om företagets sociala ansvar.

Om du har ett barn mellan 0 och 8 år med synfel behöver ni ett recept i original från ögonläkare eller ortoptist. Sen är det bara att komma in till butiken och välja ut ett par valfria glasögon.

Villkoren för att hämta ut ett par barnglasögon hos Smarteyes:

Recept i original från ögonläkare eller ortoptist i de landsting som Smarteyes har butiker.

Ett recept för barn ännu ej fyllda 8 år (receptet får ej vara äldre än 6 månader).

Max ett par glasögon per år och barn, ett år mellan varje beställningstillfälle.

Barnen väljer fritt från de bågar Smarteyes har i butiken.

* Siffran är dels framtagen utifrån Socialstyrelsens rapport från 2013 där de bedömer att 118 000 skolbarn behöver glasögon, dels utifrån TNS Sifos undersökning från mars 2012 på uppdrag av Majblomman som visar att 6,1 procent av alla skolbarn med synfel helt avstår från glasögon i ett år eller mer på grund av familjens ekonomi. Tillämpat på Socialstyrelsens beräkning innebär det att drygt 7 000 skolbarn helt måste avstå glasögon. I TNS Sifos undersökning tillfrågades 500 hushåll med barn 6-16 år, där minst ett barn behövde glasögon.

För mer information kontakta:

Anders Zanton, Sverigechef Smarteyes, tfn 0738-49 96 00

Jonas Fredriksson, Marknadsansvarig Sverige, tfn 0707-87 80 44