Smarteyes skänker glasögon till alla barn mellan 0 och 8 år med synfel

Pressmeddelande  •  2012-02-21 14:12 CET

Från och med den 5 mars kommer alla barn som har synfel och som är mellan 0 och 8 år att gratis få ett par glasögon från optikkedjan Smarteyes. Det var Majblommans rapport om att landstingen inte tar sitt ansvar som nu gör att Smarteyes agerar fullt ut.
– Det är fruktansvärt. Tandvård betalar landstingen men glasögon får många familjer själva stå för. Kan inte barnen se ordentligt kan de varken leka eller lära sig att läsa och skriva. Därför vill vi på Smarteyes hjälpa dessa familjer med det som vi är bra på, glasögon, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes. 

Majblommans undersökning, vars resultat presenterades i slutat av 2011, visar att många barn med synfel inte får glasögon från landstinget. I Stockholm får familjerna ingen hjälp alls och i övrigt varierar bidragssumman kraftigt mellan olika landsting.
– När jag hör detta blir jag förvånad. Vi har fri tandvård för barn och ungdomar och hör våra barn dåligt får de hörapparat från landstinget. Självklart bör synfel i unga åldrar hanteras på precis samma sätt. Det är förhållandevis få barn som behöver glasögon och därför är det en relativt liten investering för landstingen att fullt subventionera glasögon. Men eftersom de inte gör det, tar vi problemet i egna händer och bjuder alla barn som har synfel och som är mellan 0 och 8 år på glasögon, säger Fredrik Wistrand. 

Förutsättningar för att få ett par glasögon från Smarteyes:

  • Barnet ska vara mellan 0 och 8 år.
  • Ha ett recept från landstingets ögonläkare som beskriver synfelet och bekräftar att barnet behöver glasögon.
  • Smarteyes delar ut max ett par glasögon per år och barn.
  • Barnen väljer fritt från de bågar som Smarteyes har i butiken.

Enligt SCB finns det 800 000 barn mellan 0 och 8 år och alla med synfel är välkomna till Smarteyes för att få ett par glasögon.

Majblommans rapport om glasögon till barn finns att läsa på www.majblomman.se.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727 fredrik.wistrand@smarteyes.se
Bilder för fri publicering, Anders Ekhammar, tfn 0707-462579, e-post anders.ekhammar@perspective.se

www.smarteyes.se

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Malmö i söder till Luleå i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med sju butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige. Smarteyes hade under 2010/2011 en omsättning på 186 miljoner kronor.

Kommentarer (13)

    BRA SMARTEYES, BRA ATT NI AGERAR....
    Själv är jag en mycket nöjd kund hos er ( är dock över 8 år ;))
    men jag blir glad att dessa familjer kan få detta, inte minst för barnens skull... & jag är glad att föräldrar kan släppa pressen ang den ekonomiska biten till glasögon... Att kunna se ska inte vara en klassfråga!!! Alla barn ska ha en möjlighet till glasögon...
    Bra smarteyes...

    - Jessica - 2012-02-23 17:41 CET

    Detta var nog det bästa jag läst på länge!!! Glad att jag är kund hos er!! All heder till er!!

    - Monica - 2012-02-24 09:17 CET

    ett stort tack från en far som nyss fick reda på att sin 4 åriga dotter behöver glasögon

    jag själv går till er och fixar mina glasögon
    och kommer i all framtid att göra det
    i erat fina handlande är ni ett företag som tänker på framtiden
    stort tack
    jonas från falun

    - jonas nilsson - 2012-02-24 11:09 CET

    FANTASTISKT fint och bra gjort av smarteyes!!!
    Ingen tvekan vart jag vänder mig nästa gång jag behöver köpa nya glasögon, för att visa mitt stöd till Smarteyes.
    Varma hälsningar!

    - Karin - 2012-02-24 15:44 CET

    Underbart!!!!

    Måste det vara ''orginalreceptet'' eller kan man ha en kopia bara!

    Har juh redan köpt ett glasögon till dottern, men ett par extra skulle ju inte sitta fel, när dom andra är på lagning osv....
    Som dom är rätt ofta med en sprallig 4 åring =)

    - Mamma - 2012-02-24 17:18 CET

    Är 50+ har inga barn som kan få glasögon hos er idag, kanske får jag barnbarn som behöver eller så klarar de sig utan glasögon. Troligtvis har jag någon som jag känner som är bekymrad över kostnaderna för barnens glasögon - det vet jag inte. Själv har jag glasögon men har inga bekymmer med att betala dem. Skall nu gå ut på nätet och se var jag finner era butiker för att handla mina nästa glasögon hos er. Det blir mitt sätt att visa att jag uppskattar er för det ni nu erbjuder.

    - Laila - 2012-02-24 19:20 CET

    Hej!!! Jag har en son på 4 år med gravt synfel. Vi får nya recept ca var 5.e mån.för att öka till högre styrka. Så har det varit sen han var 2 år. Min fina son leker och busar som man gör i den åldern och har syskon som ibland råkar förstöra dem. Jag tror vi nog har beställt 10 par hittills. Med Elias synfel krävs speciella glas, därför betalar vi ca 3500kr var gång! Klart min son ska ha nya glasögon när han behöver det, men subventioneringen på 500kr känns mest som ett hån! Tack för initiativet!! Heja er! / Elias mamma

    - elisabeth didriksson - 2012-02-24 21:44 CET

    Blir så glad när jag läser detta. NÄR jag kommer att behöva glasögon, så vet jag nu vart jag kommer att köpa dessa.

    - Peter - 2012-02-24 23:18 CET

    Så härligt att denna angelägna situation får ett så hedervärt initiativ och omhändertagande. Har i flera år drivit frågan i Landstinget i Stockholm, men det har nedröstats av andra partier. Med detta kanske vi lyckas få med det i budget för 2013.
    Hoppas verkligen det!

    - Margaretha Åkerberg - 2012-02-26 13:09 CET

    Tack så mycket för värmande kommentarer. Vi tycker att det här är en väldigt viktig fråga och hoppas därför att så många föräldrar som möjligt får del av den här informationen. Dela gärna på nätet och prata med andra föräldrar. Ni som har specifika frågor om hur man ska gå till väga, får gärna kontakta den butik som ligger närmast er (se www.smarteyes.se). Ett extra tack till Margaretha Åkerberg som politiskt engagerar sig i den här frågan. Låt oss se om vi tillammans kan öka trycket så alla barn i Sverige som behöver glasögon för att kunna leka, läsa och skriva ska få det. Borde som sagt vara lika självklart som fri tandvård för barn.

    Anders Zanton, marknadschef Smarteyes

    - Anders Zanton - 2012-02-26 14:41 CET

    Tack så mycket för värmande kommentarer. Vi tycker att det här är en väldigt viktig fråga och hoppas därför att så många föräldrar som möjligt får del av den här informationen. Dela gärna på nätet och prata med andra föräldrar. Ni som har specifika frågor om hur man ska gå till väga, får gärna kontakta den butik som ligger närmast er (se www.smarteyes.se). Ett extra tack till Margaretha Åkerberg som politiskt engagerar sig i den här frågan. Låt oss se om vi tillammans kan öka trycket så alla barn i Sverige som behöver glasögon för att kunna leka, läsa och skriva ska få det. Borde som sagt vara lika självklart som fri tandvård för barn.

    Anders Zanton, marknadschef Smarteyes

    - Anders Zanton - 2012-02-26 14:41 CET

    Fantastiskt - mycket bra gjort Smarteyes!
    Ni vinner inte bara min 3-åring som kund, det vill jag lova! Ska genast boka tid hos er själv också!
    Håller med tidigare talare att 500kr känns som ett hån. Vad är skillnaden på behov av glasögon resp behov av tandställning t.ex.?
    Heja er och ryktet ska spridas!

    - Mamma till 3-åring som bär glasögon - 2012-02-28 10:35 CET

    Ett sådant underbart initiativ! Jag önskar att någon hade tagit samma ansvar för tjugo år sedan då jag var ett av dessa barn som gick med ständig huvudvärk och blurrig syn då mina föräldrar inte hade råd att byta ut mina glasögon i den takt som jag behövde nya och starkare glas. den smärtan önskar jag inte någon. Tack för att ni finns! Förhoppningsvis tar även Landstinget sitt ansvar såsmåningom...