Höstens hetaste trender för fotoboken

Just nu är fotoböcker populärare än någonsin. Från temaböcker som förevigar babyns första år, till Instagram-inspirerade fotoböcker med bilder från det egna flödet. ”Do it yourself” är höstens absolut hetaste trend och på smartphoto märks det att kunderna vill vara kreativa när de skapar sin egen fotobok:

- Möjligheterna med fotoboken är så pass många att det kan liknas vid en digital scrapbook där kunderna själva väljer hur de vill utforma varje sida, säger Emilia Waldenskiöld, Online campaign and Content Manager på smartphoto.

Numera har allt fler tillgång till en bra kamera direkt i mobilen. På smartphoto är det tydligt att kunderna tar mer bilder och att bilderna blir allt bättre. Viljan att föreviga sina minnen tar sig ofta uttryck genom temaböcker med bilder från speciella händelser så som bröllop och resor. Det är dock inte bara speciella tillfällen som inspirerar, även sociala medier med bilder från vardagen är en stor inspirationskälla när kunderna utformar sina fotoböcker.

- Det är mycket populärt att välja en boklayout med kvadratiska bildzoner och att fylla den med bilder från det personliga Instagram-flödet, säger Emilia Waldenskiöld.

I takt med att kunderna blir allt bättre fotografer har även förväntningarna på slutproduktens kvalitet ökat rejält. När bilderna tar steget ut från den digitala världen och in i den fysiska handlar det inte längre enbart om en välkomponerad bild. Trycket, formatet och materialet har minst lika stor betydelse för helhetskänslan och kunderna förväntar sig att det håller hög kvalitet. Genom att lyssna på sina kunder vill smartphoto ständigt förbättra både användarupplevelsen och produkterna.

- Det som framförallt efterfrågas är hög kvalitet till ett rimligt pris. Våra kunder vill ha en smidig process när de utformar sina fotoböcker och att de levereras snabbt, säger Emilia Waldenskiöld.

För att möta kraven har smartphoto investerat i en ny tryckpress som minskat produktionstiden och kunderna får därför en snabbare leverans. Tryckpressen möjliggör en lay flat-bindning vilket gör att boken ligger platt när den är uppslagen och att panoramabilder trycks över ett helt uppslag utan skarvar på mitten. Ytterligare satsningar har lagts på att förbättra editeringsprogrammet som kunderna använder när de utformar sina fotoböcker. Med redigeringsverktyget kan kunderna på ett enkelt sätt utforma sin egen fotobok, välja design och lägga in bland annat bakgrund, text och symboler. Enligt Emilia Waldenskiöld strävar smartphoto alltid efter att erbjuda bäst kvalitet i branschen:

- Hos oss ingår lay flat-bindningen utan extra kostnad när man beställer fotoböcker med hård pärm medan många av våra konkurrenter endast har detta som tillval, säger hon.

För mer information om smartphotos nya fotoböcker besök:

Kontakta:
press@smartphoto.com