Fem tips på energibovar i din tryckluftsproduktion

Nyhet   •   Jan 13, 2016 14:14 CET

I tryckluftssystemet finns det några delar att ta hänsyn till; produktion, distribution och förbrukare i fabriken. Där kompressortillverkarna står för kunnandet på produktion och distribution av tryckluft och vilka effektiviseringsmöjligheter dessa har. SMC fokuserar på användningen av tryckluft och hur denna kan utnyttjas så energieffektivt som möjligt. Områden att börja med att analysera är blåsapplikationer, cylindrar, vakuum, läckage och optimering av tryck.

1. Blåsapplikationer

Blåsapplikationer är procentuellt den största förbrukaren. Exempel; skapa vakuum, renblåsning, kylning och luftridåer.

Av många möjliga lösningar för energieffektivisering har vi nedan valt ut några idéer.

Flödesförstärkaren ZH drar in stora mängder omgivande luft och producerar 4 gånger luftvolymen som tillförs, alltså en besparing på 70 %. Man kan också förse alla öppna rör som blåser luft med ett munstycke i kombination med avstängningsventil som stänger av när behov inte finns. Genom en regulator kan trycket regleras ner med bibehållen funktion. Besparingar på 75 % är vanligt förekommande. SMC och Silvent har blåsmunstyckesortiment för i princip alla storlekar och applikationer.

2. Vakuum

Inom vakuumområdet finns möjlighet till stora besparingar tack vare ny teknik. Vakuum skapas oftast med ejektorer som förbrukar lika mycket luft oavsett om man uppnått rätt vakuumnivå för att genomföra förflyttningen. Med hjälp av vakuumvakter stängs tryckluften av när önskad vakuumnivå uppnåtts och bevakas tills detaljen ska släppas. Det innebär att energiåtgång och driftkostnader blir rejält reducerade. Som en bonus så sänks även ljudnivån i lokalen markant. Här finns besparingspotential på upp till 90 %.

3. Cylindrar

På cylindrar finns många lösningar, såsom till exempel returslagsoptimering, alltså sänkt tryck i obelastat cylinderslag. Detta är fortfarande ovanligt ute i fabrikerna. Nu finns en helt ny lösning som underlättar inställningarna. Istället för 4-5 vred som måste justeras så kan inställningen utföras med bara två vred. Så nu finns inget att vänta på. Här finns nämligen besparingar på upp till 40 %.

4. Läckage

Läckage är det man oftast tänker på när man pratar energibesparingar och det är ofta en stor energislösare - upp till 50-60 % förekommer. Men med bara enkla lösningar kan stora besparingar genereras – och dessutom med korta återbetalningstider, ofta kortare än 6 månader.

Två exempel på läckage är:

• Avstängningsventil.
  • En av våra kunder hade vid en första mätning i en av sina maskinhallar en förbrukning på 4.300l/min när det inte pågick någon produktion. En stark signal att något inte är som det ska. Hos dem fanns 57 olika typer av maskiner och alla utrustades då med en avstängningsventil som stänger av trycket när maskinen stängs av. En enkel och kostnadseffektiv lösning som sparade stora pengar för dem.
  • Stand-by ventil
  • I vissa fall är det inte möjligt att stänga av trycket helt, då kan en stand-by ventil vara lösningen. Den växlar automatiskt ner till en valfri inställbar lägre trycknivå, vilket minskar luftförbrukning av blås- och läckageflöden markant.

5. Sänkning av trycket

Att sänka trycket är också en enkel åtgärd som man ofta inte tänker på. Många gånger är trycket ute i produktionen onödigt högt. Väl värt att ta med sig i arbetet är att ett sänkt kompressortryck med 1 bar typiskt motsvarar 7 % i sänkt energiförbrukning på kompressorn. Och utöver det ger sänkt tryck med 1 bar ett reducerat läckage på ca 13 %. Och - sänker du från 6 till 5 bar så reduceras luftförbrukningen ca 15 %. Att sänka trycket har alltså många gånger en trippeleffekt!

Tips! Kör inte på fulltsystem tryck om det inte behövs! Det är vanligt att man kör på med samma tryck som man har tillgång till utan att reflektera över att ett onödigt högt tryck påverkar energiförbrukningen negativt.

För frågor kontakta SMC: Magnus Olsson, Konceptchef Energy Saving
    maol@smc.nu / 0708-602063