SMC på Forbes lista över världens mest innovativa företag

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2013 13:17 CEST

För att kvala in på listan över världens 100 mest innovativa företag krävs en omfattande satsning på utveckling av nya produkter och tjänster samt ett börsvärde på minst 10 miljarder USD. Rankningen baseras på en rad olika faktorer, många baserade på siffror, men också hur innovativt ett företag förväntas vara i framtiden.

”Vi investerar mycket pengar och resurser på att utveckla produkter som stärker våra kunders konkurrenskraft. Den kultur det skapat, innovation för kunden, tror jag är den främsta orsaken till vår globala framgång”, säger Torbjörn Lundberg, VD på SMC i Sverige.

Att SMC är ett av få automationsföretag på listan beror sannolikt på företagets starka globala närvaro. Kunder får tillgång till samma produktutbud och samma service på alla marknader.  Förutom sitt breda standardsortiment satsar SMC också på att ta fram lösningar och specialprodukter för att tillgodose alla kunders individuella behov. Svenska företag som finns med på listan är Assa Abloy, Atlas Copco och Sandvik. Värt att nämnas är att SMC Corporation också nämns på Forbes lista över världens 2000 största företag.
SMC Pneumatics Sweden AB
SMC arbetar med industriell automation och är världens största tillverkare av pneumatiska komponenter med en omsättning på ca 25 miljarder kronor och 15 000 anställda globalt. I Sverige finns huvudkontoret i Stockholm men lokalkontor finns i alla delar av landet. www.smc.nu