Ny forskning visar att medveten konsumtion kommer att se till att hållbarhet fortsätter att vara högsta prioritet för företagen

• 61 % av konsumenterna förväntar sig att varumärkena de köper från har tydliga hållbarhetsmetoder
  • Kundupplevelse/kundnöjdhet är det ledande mätetalet som företagen (58 %) använder sig av för att mäta avkastningen på investeringar i hållbarhetsmetoder
  • Två tredjedelar av de brittiska företagen kämpar för att mäta effekterna av sina hållbarhetsstrategier
  • Hållbarhet kommer att fortsätta vara högt prioriterat för företagen efter Covid-19-eran

En ny undersökning genomförd av förpackningsledaren Smurfit Kappa har gett insikter om hur Conscious Consumerism eller medveten konsumtion fortsätter att driva brittiska organisationers behov av att integrera hållbarhet i sin affärsverksamhet. Med en växande efterfrågan på högre transparens i företagens hållbarhetsmetoder hos en ny generation konsumenter belyser undersökningen också hur två tredjedelar av brittiska företag har kämpat med att mäta hur deras hållbarhetsstrategier påverkar resultatet.

Undersökningen Att balansera hållbarhet och lönsamhet, som genomfördes bland 200 ledande befattningshavare och 1500 konsumenter i Storbritannien, undersöker näringslivets och konsumenternas syn på hållbarhet och hur dessa anpassar sig för att skapa en mer hållbar framtid.

Konsumenteffekten
Undersökningen visade att 61 % av konsumenterna förväntar sig att varumärkena de köper från har tydliga hållbarhetsmetoder. Även om 65 % av konsumenterna uppger att priset fortfarande är en viktig faktor i deras inköpsbeslut, så säger mer än hälften av konsumenterna att de har köpt en viss produkt de senaste sex månaderna för att denna hade en återanvändbar eller biologiskt nedbrytbar förpackning, och 56 % har betalat mer för en produkt eller tjänst som har anskaffats på ett hållbart sätt.

I en kommentar till forskningen säger Steven Stoffer, Vice President of Sustainability and Development på Smurfit Kappa: – Tidigare betraktades hållbarhet mer som en företagsfråga, men nu drivs hållbarhetsagendan av konsumenterna. Även om undersökningen genomfördes strax innan Covid-19-pandemin bröt ut, så ser vi allt fler bevis för att dessa trender kommer att fortsätta när våra ekonomier börjar öppna upp igen.

– Före pandemin krävde konsumenterna i allt högre utsträckning hållbara och etiskt upphandlade produkter, och ny forskning i USA tyder på att Covid-19 inte har minskat konsumenternas efterfrågan på hållbara produkter.

Drivkraften bakom medveten konsumtion speglas av undersökningen: 63 % av företagen säger att inställningen till hållbarhet på deras företag är kunddriven. Hälften av organisationerna säger emellertid att större kundmedvetenhet om effekterna av deras hållbarhetsarbete skulle vara mest fördelaktigt för deras långsiktiga påverkan.

Forskningen visar också att 69 % av konsumenterna kämpar med att identifiera huruvida varumärkena tillämpar ett hållbarhetstänk.

– Detta tyder på att det finns en kunskapslucka mellan varumärken och konsumenter. Det åligger alltså varumärkena att förbättra sig när det gäller att berätta för potentiella kunder vad de gör på hållbarhetsområdet. I allmänhet krävs mer utbildning och om varumärkena får ordning på detta, kommer det att stärka relationen mellan varumärke och kund enormt mycket, säger Stoffer.

Hållbarhet och ekonomiska fördelar
Förbättrad kundupplevelse/kundnöjdhet är det ledande mätetalet som brittiska företag (58 %) använder sig av för att mäta avkastningen på investeringar i hållbarhetsmetoder. Undersökningen Att balansera hållbarhet och lönsamhet fann dock också att endast 18 % av organisationerna för närvarande mäter sina hållbarhetsplaner där 4 av 10 företag säger att mätning är det största hindret för att genomföra hållbara metoder.

Forskningen visade även att 82 % av företagsledarna ser hållbarhet som en långsiktig investering, snarare än en kostnad. Det avgörande är att detta ändrar reglerna för finansiell rapportering i nästan tre fjärdedelar av företagen. Mindre än hälften av organisationerna har emellertid möjlighet att koppla hållbarhet till ekonomiska resultat.

Ken Bowles, Smurfit Kappas Chief Financial Officer: – När vi nu går in i mer osäkra ekonomiska tider lägger företagen alla sina ansträngningar på återhämtning och de är inriktade på hur återuppbyggnaden kan se ut när de folkhälsorelaterade restriktionerna lättas. Som vi har lärt oss av tidigare ekonomiska nedgångar behöver även företagsledare hålla ett öga på framtiden, där hållbarhet kommer att vara en bärande pelare för affärsstrategierna – klimatkrisen kommer att bestå även efter Covid-19. Denna undersökning belyser nu mer än någonsin behovet av att skapa en miljö där företag kan anamma hållbara metoder utan trycket från merkostnader.

– Detta kommer att kräva en flerparts-dialog mellan industrin, regeringen, tillsynsmyndigheterna och konsumentföreträdare för att säkerställa att man har enats om en gemensam strategi för att göra de ekonomiska argumenten för hållbarhet mer tillgängliga för företagen.

– Smurfit Kappa publicerar årligen sina framsteg när det gäller företagets långsiktiga hållbarhetsmål i sin rapport om hållbar utveckling, som ger insyn i och underbygger hur vi förverkligar våra åtaganden när det gäller hållbarhet. Koncernen har formulerat ambitiösa långsiktiga mål inom fem nyckelområden där man kan göra skillnad när det gäller hållbarhet, tillägger Ken Bowles.

– De senaste decennierna har vi genomfört projekt som bockar av både hållbarhet och ekonomisk avkastning, som den stora översynen av vårt pappersbruk i Townsend Hook i Kent, som ökade kapaciteten med 3 % samtidigt som den minskade energiförbrukningen med 15 %. Energiförbrukningen per ton minskade också med 18 %. Att göra hållbarhetsresultatet mätbart, transparent och konkret för våra intressenter är en strategi som vi har implementerat sedan vi började rapportera våra framsteg under 2007.

Hållbarhet är här för att stanna
Den ökande sociala och miljömässiga medvetenheten sätter allt större tryck på företagen att ta sitt ansvar när det gäller att minska effekterna av klimatförändringar och avfall. Undersökningen visade att 72 % av företagen ser hållbarhet som en bestående trend.

Tony Smurfit, koncernchef för Smurfit Kappa: – Globalt har vi stått inför en av de största utmaningarna för vår hälsa och vårt levebröd de senaste månaderna, men klimatförändringar och hållbarhet kommer att fortsätta vara vår tids existentiella utmaning. Människor inser att tiden för att ta itu med denna fråga håller på att rinna ut. Hållbarhet måste fortsätta vara en central fråga på den globala hållbarhetsagendan när vi blickar framåt.

Hållbarhet öppnar också upp tillväxtmöjligheter för företagen: 83 % av företagen beskriver hållbarhet som en affärsmöjlighet man bör ta vara på.

– Hållbarhet är en katalysator för tillväxt, men företagen måste hitta en balans mellan hållbarhetspraxis och lönsamhet om de ska kunna säkerställa att intressenter fortsatt ska ha förtroende för dem på lång sikt. De företag som förstår värdet av att investera nu för det långsiktiga perspektivet, kommer att vara väl positionerade för att vinna i framtiden, säger Tony Smurfit.

Ytterligare läsning om resultaten av undersökningen finns i rapporten Sustainability Reshapes the Business Landscape for Good report för nedladdning på svenska

.............................................

Om undersökningen Att balansera hållbarhet och lönsamhet 2020

Forskningen genomfördes av Longitude, en division inom Financial Times och tillfrågade 200 ledande befattningshavare och 1500 konsumenter i Storbritannien mellan januari och mars 2020.

Om Smurfit Kappa

Smurfit Kappa är ett FTSE 100-företag och en av världens ledande tillverkare av pappersbaserade förpackningar. Företaget har runt 46 000 anställda vid cirka 350 produktionsanläggningar i 35 länder. 2019 var omsättningen 9,0 miljarder euro. Vi finns i 23 länder i Europa och i 12 länder i Nord-, Latin- och Sydamerika. Vi är den enda storskaliga aktören med verksamhet i hela Latinamerika.

Med stöd av vår storlek, erfarenhet och expertis arbetar vi löpande och proaktivt för att skapa nya möjligheter för våra kunder. Vi samarbetar med visionära kunder. Genom att dela med oss av våra exceptionella kunskaper om produkter, marknad och rådande förpackningstrender hjälper vi dem att lyckas på sina respektive marknader. Vårt unika utbud av förpackningslösningar uppdateras ständigt med våra marknadsledande innovationer. Det hela förstärks ytterligare genom vår integration, vilken ger fördelar som optimal materialsammansättning, logistik och punktlighet samt att våra förpackningsfabriker köper in de flesta av sina råvaror från våra egna pappersbruk.

Våra produkter är 100 % förnybara och tillverkas på ett hållbart sätt, vilket förbättrar kundernas miljöavtryck.