Enkät avslöjar oro för programvarugranskning

Microsoft, Oracle och SAP är bland dom mest fruktade när det gäller revisioner.

Snow Software, en ledande utvecklare av Software Asset Management (SAM)-lösningar presenterade den 13 december 2016 en undersökning som visar att SAM- och IT-ansvariga världen över är mest oroliga för att granskas av Microsoft, Oracle och SAP.

Frågan var vilka leverantörer de var mest oroliga att granskas av. 75 procent av de svarande angav Microsoft, 53 procent Oracle, och 33 procent SAP.

Samma enkät visade att 68 procent av företagen hade kontaktats av Microsoft och 36 procent av SAP någon gång de senaste 12 månaderna. IBM var på tredje plats med att granska 31 procent av företagen.

Matt Fisher, Vice President Marketing & Communications på Snow Software kommenterar: ”Vi väntade oss att Microsoft skulle utföra flest granskningar, men inte att de skulle vara mest fruktade. Vår erfarenhet är att Microsoft är en av de minst aggressiva och knepiga programvarugranskarna. Vi hör oftare skräckhistorier från kunder som granskats av Oracle eller Attachmate (numera Micro Focus)."

”Om du har kontroll över dina programvaruresurser tror vi inte att en programvarugranskning är något att vara orolig för. Oron för granskningar tyder på osäkerhet om SAM-informationen är korrekt och uppdaterad.”

De tre vanligaste skälen till oro inför granskningar uppges vara risken för extra inköp eller straffavgifter (29 %), risk för att behöva förklara obudgeterade kostnader för ledningen (19 %) och störningar i den ordinarie verksamheten (19 %).

Många programvaruleverantörer – bland annat SAP, IBM, VMware och Citrix – är inne i fjärde kvartalet och griper efter alla extra intäktschanser. Att oron för granskningar är som störst nu är inte så konstigt.

Fisher fortsätter: ”Granskningar i slutet av året är en återkommande intäktskälla för fjärde kvartalet, både som uttryckliga granskningar eller i form av uppmaningar att uppgradera till nya versioner och tekniker. Situationerna kan vara fördelaktiga för kunderna om de har rätt information om aktuell programvaruanvändningar och kommande års planer.”

SAM-experterna på Snow rekommenderar ett antal förebyggande steg som företag kan vidta för att stärka sina positioner innan en granskning. Förberedelser är nyckeln.

1. Bekräfta granskningsbegäran så snart som möjligt – det värsta du kan göra är att strunta i det första granskningsbrevet. Granskaren försvinner inte. Nästa steg blir lättare om du svarar snabbt – inom ett par dagar från att du fått brevet.
  2. Ta reda på så mycket som möjligt om leverantören som vill granska dig – det bästa sättet att förbereda dig är att veta i god tid vad som behövs
  3. Inventera alla resurser – det gäller även hårdvarukonfiguration, programvaruinstallationer och användning.
  4. Jämför inventeringsresultatet med ditt licensinnehav och skapa effektiva licensutlåtanden för alla programvaruleverantörer.

Med rätt teknik kan det bli mycket enklare att klara av en granskning. Med en SAM‑lösning (Software Asset Management) får du bättre koll på om programvaruinnehavet är optimalt innan du besvarar granskningsbegäran och förhindrar obudgeterade kostnader.

Mer information om åtgärder du kan vidta för att förbereda dig för och klara av granskningar från Microsoft, SAP, IBM, VMware och andra finns i e-boken Santa Claus or Audit Clause: what does the festive season have in store for you? här.

• Företagande

Snow Software erbjuder en av marknadens smartaste SAM-lösningar som är tillgänglig över alla plattformar. Affärsidén är att hjälpa företag att bara betala för de mjukvarulicenser som faktiskt används. Idag använder över 5000 kunder från hela världen Snow Softwares lösningar på över nio miljoner enheter. Under 2014 fakturerade Snow Software över 355 miljoner kronor och har växt med cirka 62 procent i snitt under de senaste sex åren. Snow Software växer globalt och har idag lokal närvaro på samtliga nordiska marknader samt bland annat Storbritannien, Tyskland, USA och Australien.

Idag arbetar över 400 personer för Snow Software som har sitt huvudkontor i Stockholm.

www.snowsoftware.com