Gubbdagis på Gubbhyllan för mekanikälskaren

Lämna in din gubbe på drop-in Gubbdagis och få lite tid över till annat!

Här kan han studera maskinerna i museifabriken på Tobaks- och Tändsticksmuseum under Farsdag. Våra erfarna maskinister är på plats och testkör, meckar och berättar. Vi har en en fantastisk maskinpark med gamla mekaniska under, från slutet av 1800-talet och framåt. En gång användes maskinerna i den svenska tobaksproduktionen. De är ömt vårdade och kräver både kärlek och olja.

Vi kör maskinerna och visar hur de fungerar, justerar, pratar historia, reservdelar och problemlösning.

Gubbe+Kaffe+Bulle=100 kr

Drop-in en timme mellan kl.11-15, 141109. Biljett köpes i kassan, kaffe och bulle ingår.

Välkommen med din gubbe till Gubbhyllan!

• Konst, kultur, underhållning

Tobaks- och Tändsticksmuseum är ett industri- och kulturhistoriskt museum med omfattande samlingar av den svenska tobakens och tändstickans historia. Museet grundades 1938. De insamlade föremålen kom från några av de hundratals tobaksfabriker som fanns i Sverige före 1915, då tobaksmonopol infördes. År 1965 flyttade Tobaksmuseet till huset Gubbhyllan på Skansen. Museet kompletterades med en tändsticksdel och bytte namn till Tobaks- och Tändsticksmuseum år 2000. Samlingarna ägs av Swedish Match Tobaks- och Tändstickshistoriska stiftelse.

Isolde Green Jungstedt

Presskontakt Intendent, programansvarig Provningar, visningar, marknadsföring, bokningar 072-0833006