​Medling i förhandlingar om nytt vårdavtal

Sobona, SKL och OFR Hälso- och sjukvård, där Vårdförbundet ingår, har gemensamt beslutat att kalla in medlare i förhandlingarna om ett nytt avtal.

- SKL, Sobona och Vårdförbundet har samsyn i vissa frågor, medan vi ser olika på annat. Nu har vi gemensamt beslutat att ta hjälp av medlare för att komma vidare i förhandlingen med målet att teckna ett nytt avtal, säger Niclas Lindahl, SKL:s förhandlingschef.

Det nuvarande avtalet, som löpte ut den 31 mars 2019 och förlängdes i början av april, gäller tillsvidare även under medlingen.

Enligt det kommunala huvudavtalet (KHA 94), som undertecknats av OFR Hälso- och sjukvård, får lokala förhandlingar inte föras samtidigt som det pågår centrala förhandlingar.

Avtalet omfattar omkring 90 000 medarbetare.

Kontaktpersoner:

John Nilsson, förhandlingschef Sobona, 08-452 74 72, john.nilsson@sobona.se

Monika Lack, förhandlare Sobona, 08-452 71 09, monika.lack@sobona.se

Alexandra Wåhlstedt, förhandlare Sobona, 08-452 75 98, alexandra.wahlstedt@sobona.se

• förhandling
  • vård och omsorg

Sobona är en arbetsgivarorganisation för kommunala företag. Våra medlemmar är kommunala och landstingskommunala aktiebolag, handelsbolag, stiftelser, ideella föreningar, ekonomiska föreningar och kommunalförbund, men även bolag som ägs av de redan nämnda medlemmar, samt en del privata utförare av viktig kommunal- eller landstingskommunal verksamhet.