Leif Jakobsson glad över förslaget på sänkta tågpriser

Pressmeddelande:

Leif Jakobsson är glad över förslaget på sänkta tågpriser över sundet

[2012-10-29]

Leif Jakobsson, socialdemokratisk riksdagsledamot från Malmö som fick riksdagen att avslå regeringens förslag om kraftigt höjda avgifter på Öresundtågen, är mycket glad åt det förslag till sänkta tågpriser som socialdemokraterna i Skåne presenterade idag.

- Det är nödvändigt att sänka priserna på brotågen. När riksdagen diskuterade regeringens förslag att höja tågpriserna blev många förvånade över våra mycket höga pendlarpriser över sundet. Eftersom staten står för den avgift som tågen skulle betalt till Öresundsbron blir det naturligtvis ohållbart att Region Skåne istället tar ut höga priser - då undrar resten av landet varför man ska stå för tågens avgift på bron. Det är något riktigt fel när det kostar dubbelt så mycket att åka till Köpenhamn som till Lund från Malmö fast det är samma avstånd och avgiften på bron betalts av staten. Nu när danska kronan fallit i värde blir pendlarkostnaderna ett ännu större hinder för integrationen i Öresund. Så jag hoppas att förslaget om sänkta tågpriser på bron blir verklighet." – kommenterar Leif Jakobsson.

För mer information:

Leif Jakobsson, (S), riksdagsledamot från Malmö

Mobilnummer: 0703439759

Epostadress: leif.jakobsson@riksdagen.se

• Lokal/regional påverkan

• region skåne
  • socialdemokraterna
  • malmö
  • lund
  • helsingborg
  • köpenhamn
  • öresund
  • kollektivtrafik
  • leif jakobsson
  • skatt
  • skåne
  • socialdemokraterna i malmö
  • jobb

• Malmö

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.

Vanessa Marko

Presskontakt Pressekreterare Malmö 0701484624