​Nu lyfter vi Rosengård!

Äntligen kommer Rosengård att få ett alldeles eget landmärke. MKB investerar tillsammans med tre andra bostadsbolag sammanlagt 1,5 miljarder kronor på Culture Casbah. 200 nya lägenheter ska byggas till att börja med, och fler lär det bli. Dessutom ska det byggas 30 kommersiella lokaler för nya butiker i området. Detta kommer att kopplas ihop med byggandet av Malmöringens station i Rosengård. Det kommer att binda samman stadsdelen med andra delar av Malmö, regionen och även världen genom bron.

Culture Casbah är en långsiktig investering som kommer att lyfta hela stadsdelen. Det kommer att öka Rosengårds attraktionskraft och fler kommer att vilja bo och investera i området. I en stadsdel där det inte har byggts på länge är detta ett extra välkommet besked.

Malmökommissionen lyfter i sin slutrapport upp vikten av att kombinera sociala och fysiska satsningar och nämner då stadsplanering som ett exempel på hur man kan bryta segregation. Där kommer kombinationen av Culture Casbah och stationen att vara en perfekt blandning av faktorer som bidrar till att lyfta området.

Rosengård har gett oss en av tidernas största fotbollsspelare. Nu skapar den här satsningen en annan typ av stolthet i stadsdelen. Culture Casbah kommer att bli ett spännande nytt kapitel i Malmös historia.

- Satsningen kommer att betyda oerhört mycket i form av de bostäder och jobb den kommer att generera. Den visar även att man tror på området och människorna som bor här. Detta är att bygga Malmö helt på riktigt, säger Dundar Gungör, ordförande i S Rosengård

- Satsningen känns positiv. Bra att Rosengård rustas upp, det är angeläget. Jag hoppas att det kommer att påverka de boendes vardagsliv till det bättre, säger Qasim Cheema, ordförande i SSU Rosengård

Nashab Farhikhtah, 0768-707854

Vanessa Marko