Regeringen väljer 30 jobb i Stockholm före 100 i Malmö

Den danska regeringen har föreslagit att domstolen skulle vara en gemensam nordisk-baltisk avdelning och att denna ska förläggas i Malmö. Den svenska regeringen har inte tagit erbjudandet utan istället drivit att verksamheten ska delas upp mellan Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors med en tredjedel av jobben på varje ställe.

Leif Jakobsson är besviken.

-  ”Det är sorgligt att regeringens stockholmsfixering tar sig sådana här uttryck. Hellre 30 Stockholmsjobb än 100 Malmöjobb. Därutöver missar man chansen att bygga en gemensam nordisk-baltisk institution, något som vore bra för framtida samarbete. Särskilt orolig blir jag när ministern argumenterar som om kompetens bara finns i Stockholm – regeringen förstår inte möjligheterna och kompetenserna i Öresundsregionen.”

• Internationella avtal, samarbeten

• leif jakobsson
  • malmö
  • patentdomstolen
  • beatrice ask

Vi är drygt 100 000 partimedlemmar – i alla Sveriges kommuner – som brinner för rättvisa. Tillsammans är vi engagerade i Socialdemokraterna. I s-föreningen i bostadsområdet, som ledamot i en kommunal nämnd, i riksdagsarbetet, inom olika fackliga s-föreningar och i internationella projekt med våra systerpartier i andra länder. Vi vet att vårt engagemang gör skillnad.