​Smycken som gör världen vackrare

Idag, på internationella kvinnodagen, är vi extra stolta över att presentera samarbetet mellan designerduon andeliusgribbe, modellen Frida Gustavsson och VOICE 4 Girls i Indien. Social Initiative har möjliggjort samarbetet där hela 40% av försäljningspriset går till att stärka utsatta flickor i Indien.

Andeliusgribbe har designat en speciell kollektion smycken tillsammans med modellen Frida Gustavsson. Smyckets design är en symbol som grundas på bokstaven F och står för bland annat Freedom, Future, Feminism.

“Vi hade under en tid letat efter ett give back projekt. När Social Initiative berättade om VOICE 4 Girls så kände vi att det passade oss perfekt! Nu vet vi även säkert att det vi drar in från försäljningen verkligen kommer göra nytta för flickorna på lägren i Indien“, säger Linda Gribbe på andeliusgribbe

Social Initiative har möjliggjort samarbetet med VOICE 4 Girls. Hela 40% av försäljningspriset går till deras arbete i Indien. Projektet har genomgått Social Initiatives utvärdering för att säkerställa att pengarna hamnar rätt och gör nytta.

”Vi valde VOICE 4 Girls för att de har en så bra metod att ge flickor kunskap och framför allt mod att förändra både sin egen och andra tjejers situation”, säger Pernilla Bard på Social Initiative

VOICE 4 Girls anordnar läger för utsatta flickor i Indien, där de bland annat lär sig kritiskt tänkande och vilka rättigheter de har. När Social Initiative besökte VOICE 4 Girls i Hyderabad, Indien, träffade vi Ripika, 16 år, en av flickorna som gått på lägret. Innan hon åkte på lägret var hon blyg och hade dåligt självförtroende.

”This camp is very important for the empowerment of women. As we live in a male dominated society there are many problems that women are facing. I learned how to overcome challenges in this society”, berättar Ripika.

Nu pratar hon självsäkert och ger gärna råd till familjen och grannar om hur man motverkar diskriminering. Hon berättar hur hon hade övertalat sin bror att ge sin dotter en lika bra skolgång som hans son fick.

För frågor om Social Initiative eller VOICE 4 Girls:

Pernilla Bard
pernilla@socialinitiative.se