Social Initiative hjälper Fagerhult att öka belysningen i Tanzania

Social Initiatives nyaste uppdragsgivare, belysningsföretaget Fagerhult vill genom sitt projekt “Bright Future” bidra till en ljusare framtid  genom att satsa på sociala entreprenörer i södra Afrika som sprider miljövänlig och hälsosam belysning till fattiga på landsbygden.

Efter en tuff urvalsprocess rekommenderade Social Initiative det sociala företaget Solar Sister. Solar Sister har sedan 2009 rekryterat och utbildat över 1 500 fattiga kvinnor på landsbygden att bli entreprenörer och sälja solcellsbelysning genom en “tupperware metod”. Deras nätverk av kvinnliga entreprenörer i Uganda, Tanzania och Nigeria har förändrat livet för över 200 000 fattiga människor. Nu jobbar Social Initiative aktivt med dem för att skala upp verksamheten i fler byar i norra Tanzania.

"Det känns meningsfullt för oss på Fagerhults Belysning AB att stödja Solar Sisters arbete med distribution av LED/solcellslampor och genom detta vara en del av att utveckla kvinnors entreprenörskap och förbättra människors vardag ute i Tanzanias byar. Vi är mycket nöjda över det arbete Social Initiative gjort med att hitta ett passande projekt åt oss. Det ska bli spännande att följa den förändring vårt stöd ger”, säger Frank Augustsson, VD, Lightning Solutions, Fagerhult.

• Sociala frågor

Ylva Kronheffer