Analys av näringslivets resor och transporter på Södertörn

Södertörnskommunerna har påbörjat arbetet med att ta fram en analys över framtida restid- och transportmönster. Målsättningen är att gemensamt kunna bidra till positiv näringslivsutveckling och stärkt regional balans i Stockholmsregionen.

Just nu sker stora förändringar i Stockholmsregionen och på Södertörn genom att Citybanan har färdigställts, Förbifart Stockholm byggs och Tvärförbindelse Södertörn planeras. I alla kommuner byggs det nya bostäder och det planeras fler. Näringslivet utvecklas, expanderar och nyetablerar. Norvik hamn byggs, Södertälje hamn utvecklas och flera godsnoder växer.

Med dagens situation som utgångspunkt tar Södertörnskommunerna fram en analys över framtida förändringar kring näringslivets resor och transporter på Södertörn. Analysen ska visa på bl a restider och resmönster för persontrafik och transportvägar för tung trafik. Vi gör ett avstamp i RUFS 2050 och fördjupar sedan den regionala bilden. Resultatet blir ett underlag i Södertörnskommunernas gemensamma arbete med utveckling av infrastruktur och kommunikationer. Målsättningen är att underlätta för befintliga företag att växa och nya att etablera sig.

Tillväxtverket medfinansierar analysen genom bidrag ur ”Tillväxtskapande samhällsplanering” där ett tiotal pilotprojekt fått stöd. Pilotprojekten ökar kunskapen om hur regionala och funktionella strukturer kan utvecklas.

• näringsliv
  • leveranser
  • gods
  • tillväxt
  • södertörnskommunerna

• Stockholm

De åtta kommunerna på Södertörn – Botkyrka, Nykvarn, Nynäshamn, Haninge, Huddinge, Salem, Södertälje och Tyresö – har en lång tradition av samarbete. Kommunerna är tillsammans en attraktiv del av Stockholmsregionen med cirka 490 000 invånare. Starka och välkända företag som satsar på forskning och utveckling är etablerade här och det finns goda utbildningsmöjligheter på universitets- och högskolenivå.

Syftet med samverkan mellan de åtta Södertörnskommunerna är att stärka den kommunala och regionala utvecklingen som gynnar Södertörn och dess kommuner och invånare.

En vision och ett gemensamt utvecklingsprogram har beslutats i de åtta kommunerna. En organisation finns för att styra, leda och följa upp det som sker inom ramen för samarbetet.

Cecilia Mårtensson

Presskontakt Utvecklingsledare 08-535 310 31