Azita Shariati höll tal på Stockholms slott om värdebaserat ledarskap

Azita Shariati höll tal på Stockholms slott om värdebaserat ledarskap

Under torsdagen den 14 april var Azita Shariati, VD Sodexo AB, inledningstalare på seminariet Ungt Ledarskap som anordnades av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap och Scouterna. Seminariet hölls på det Kungliga slottet i Stockholm och årets tema var ”Värdebaserat ledarskap – ledarskap för Sveriges framtid”. Azitas tal hade fokus på ”Framtidens ledarskap: Från ord till handling, inte bara ett vackert eko”.

- Dagens unga ledare står inför en ny värld med stora utmaningar. Det handlar inte om att tänka utanför boxen – för det finns inte längre någon box. Vi måste verka i nya strukturer och se kompetens mer som personlighet och värderingar. Det handlar mindre om vad du kan och mer om vad du kan lära dig. Seminariet Ungt Ledarskap visar att det behövs mer samverkan, sade Azita Shariati under sitt tal.

200 chefer och ledare var inbjudna till seminariet för att diskutera om vilka ledarskapsmässiga utmaningar de står inför de närmaste fem till tio åren, samt vilka utmaningar de möter och vilka värderingar som blir avgörande för att kunna hantera utmaningarna på ett värdebaserat sätt. För tionde året i rad delade H.M. Konungen Carl XVI Gustaf ut stipendiet Kompassrosen till tre unga ledare och förebilder inom näringsliv, offentlig- och ideell sektor, som utmärkt sig genom att vara extra modiga, omtänksamma och handlingskraftiga i sitt ledarskap.

Läs mer om årets Kompassrosen-stipendiater.