Fler dimensioner av patientmaten

Den 13 mars skrev SvD om patientmaten i Stockholm under rubriken ”Sjukhus får makt över mat”. Det finns risk för missuppfattningar och jag vill därför kort klargöra hur det förhåller sig i verkligheten.

I artikeln framgår att Stockholms sjukhem har ett mål om att 14 procent av maten ska vara ekologisk men inte att Sodexo redan idag levererar 25 procent. Därmed lever vi upp till Stockholms läns landstings program Miljö Steg 5.

Läsaren får veta vilka valmöjligheter som finns på Stockholms sjukhem men inte på de sjukhus där Sodexo lagar mat. På de sjukhusen kan patienterna välja mellan sju olika rätter från den ordinarie menyn. Utöver det finns ett dietkök där maten lagas utefter alla tänkbara individuella önskemål från patienterna. Våra menyer är självklart också säsongsanpassade.

Jag skulle också vilja understryka att överbliven mat går till biogas även på de fyra sjukhus där Sodexo ansvarar för maten. Värt att nämna är också att vår lastbil som transporterar maten till sjukhusen drivs av biogas.

I summeringen står det att experter menar att fjärrlagad mat ökar risken för undernäring. I själva verket är det stora problemet att många patienter är undernärda redan när de kommer till ett sjukhus och att näringsstatus inte alltid kontrolleras. I de fall de gör det finns redan idag möjlighet att beställa mer näringstät mat.

Vi välkomnar och delar visioner och initiativ som kan leda till att fler patienter blir fullt nöjda med maten. Vem som helst kan hamna på sjukhus och matfrågan är angelägen för oss alla. Det är därför viktigt att läsarna får en korrekt bild av verkligheten.

För mer information kontakta:
Jonas Parkvall, Distriktchef, tel: 08-5788 5768
e-post:  jonas.parkvall@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör, tel: 08-5788 5963
e-post: eva.kristensson@sodexo.com

Taggar

Om SodexoSodexokoncernenSodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 67 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personald and Home Services.Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar, hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster. Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 470 000 medarbetare över hela världen. Sodexo är medlem i CAC 40 och DJSI index.Nyckeltal (31 augusti, 2019) Sodexo i världen 22 miljarder euro i omsättning 470 000 medarbetare19:e största arbetsgivaren i världen 67 länder 100 miljoner människor tar del av vår service varje dag 14,7 miljarder euro i börsvärde (6 november, 2019)Sodexo i Norden  633 miljoner euro i omsättning 11 000 medarbetare