Hela världen fikar, fikar du?

Den 11-13 maj anordnas fikakampanjen Fairtrade Challenge för tredje året i rad. Sodexo serverar rättvisemärkt kaffe året om och vi kommer att stötta Fairtrades kampanj ”Hela världen fikar, fikar du?” genom att delta i årets största rättvisefika den 11 maj. Syftet med kampanjen är att öka medvetenheten kring vilken roll val av mat och dryck spelar för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Genom att välja Fairtrade-produkter kan vi alla vara med och förbättra arbets- och levnadsvillkoren för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom.

Förra året serverade Sodexo i Sverige över 18 miljoner Fairtrade-certifierade koppar kaffe. Genom att fortsätta ta in fler Fairtrade-märkta produkter i vårt utbud kan vi förbättra livskvaliteten för fler människor som lever i fattigdom, samtidigt som vi bidrar till en mer hållbar planet,

Vi vill ta ansvar för morgondagen och det som Fairtrade gör stämmer väl överens med våra långsiktiga mål. Fairtrade tar ansvar från ett större perspektiv, det är viktigt att inte bara tänka på vad vi själva gör här lokalt, utan vad vi även ger tillbaka till de odlare och anställda som producerar varorna, säger Azita Shariati vd Sodexo AB.

Gör skillnad tillsammans med oss genom att registrera din fikapaus på fairtradechallenge.se redan idag. Välj lag Sodexo Nordic i rullgardinsmenyn.

Om Fairtrade

Fairtrade är en oberoende certifiering som skapar förutsättningar för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom, att på flera olika sätt förbättra sina arbets- och levnadsvillkor:

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
  • Fairtrade-premier till investeringar i lokala samhällen och verksamheter
  • Barnarbete och diskriminering motverkas
  • Demokratin och organisationsrätten främjas
  • Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas