Mer grönlistad fisk hos Sodexo

Sodexo, ledande inom service för livskvalitet, serverar allt mer fisk som fått grönt ljus i Världsnaturfonden WWF:s guide till en mer hållbar konsumtion. Sedan tidigare har Sodexo uteslutit rödlistade fisksorter i sina inköp.

Mellan september 2013 och augusti 2014 uppgick andelen MSC- och/eller Krav-märkt fisk till 55 procent av Sodexos totala inköp i kilo mätt. Alla fisk- och skaldjursprodukter som är märkta med MSC, ASC eller Krav får godkänt – grönt ljus – av WWF.

Siffror för innestående räkenskapsår visar att andelen nu ökat till mellan 60 och 65 procent.

– Sodexos långsiktiga målsättning är att minska miljöpåverkan i den egna verksamhet och även att bidra till att våra kunder når sina miljömål. Hållbara inköp utgör en viktig del av detta, så framstegen är glädjande. Hos vissa leverantörer lyckades vi i fjol komma upp i 76 procent godkänd fisk, säger Per Liljedahl, Kvalitets- och miljöchef på Sodexo i Sverige.

Sodexo strävar efter att stödja ett långsiktigt hållbart fiske och är det första måltidsföretaget som har en global överenskommelse med MSC avseende hållbart vildfångad fisk. Arbetet med att successivt öka den certifierade andelen fortsätter.

Vad betyder certifieringarna?

MSC – Marine Stewardship Council
MSC är en global organisation som tar fram standarder för vildfångade certifierade fisk- och skaldjursprodukter.

ASC – Aquaculture Stewardship Council
ASC grundades 2010 och certifierade de första fiskodlingarna 2012. Exempel på arter som stegvis certifieras är odlad hajmal, tilapia och lax.

Krav
Krav är en nationell certifiering och står för en hållbar livsmedelsproduktion.

WWF stödjer dessa certifieringar från tredje part som bästa tillgängliga miljöval.

Källa: Fiskeguide 2015, utgiven av Världsnaturfonden WWF