Nya möjligheter angående patientmåltider

Landstingsstyrelsen har idag beslutat att inte förlänga kostavtalet mellan Stockholms läns landsting, SLL, och Sodexo. Avtalet som tecknades 2008 omfattar patientmåltider och restauranger. Orsaken till att SLL inte förlänger kostavtalet är att SLL vill flytta över ansvaret för måltidsförsörjningen till respektive sjukhus samt att rätta till ett felaktigt krav på tillämpning av näringsrekommendationerna. Beslutet skapar förutsättningar för ännu bättre måltidslösningar i framtiden.

Landstinget konstaterar själv att vissa krav som ställdes 2008 inte leder till högre kvalitet på maten. Det felaktiga kravet att varje enskild måltid ska uppfylla behovet avseende rekommenderad näringssammansättning har gjort det svårt att servera vanligt förekommande och uppskattade rätter. Korv med pepparrotssås blir för fett och oxbringa med rotmos för magert. Det vanliga sättet att hantera detta på är att vissa näringskrav uppfylls som ett genomsnitt under en vecka, vilket gynnar patientens välbefinnande.

Ansvarsförflyttningen för kostavtalen till respektive sjukhus innebär att kravställningen på måltidsverksamheten blir lokalt förankrad och bättre kan anpassas efter olika patientgrupper vilket kommer att gynna patienten. Ovanstående förändringar går inte att genomföra inom ramen för nuvarande avtal.

- Vi ser nya möjligheter och tycker att det är bra att ansvaret flyttas till sjukhusen. Flera av sjukhusen saknar egna kök och det mest sannolika är att ett eller flera sjukhus kommer att behöva en bra måltidsleverantör även framöver. Vi ser positivt på alla förändringar som gynnar patienterna och våra gäster, säger Jonas Parkvall, distriktschef på Sodexo.

Sodexo har lagat mat till patienter inom Stockholms läns landsting sedan 1995. Företaget har en väl fungerande måltidsverksamhet och erbjuder allt från näringsberäkningar, dietkost, matlagning till måltidsservice ute på avdelningarna. Avtalet mellan Stockholms läns landsting och Sodexo löper ut den 31 mars 2015.

För mer information, kontakta:
Jonas Parkvall, Distriktchef Sodexo AB
jonas.parkvall@sodexo.com