Sodexo i Almedalen

Sodexo i Almedalen

Foto: Region Gotland

Den 29 juni – 6 juli är det dags för den årliga politikerveckan i Almedalen. Vi finns på plats för att lyssna, diskutera och debattera. Sodexo Sveriges VD Azita Shariati deltar i flera seminarier kring servicebranschen, hållbarhet, mångfald och jämställdhet. Det är frågor som vi driver och som ständigt är aktuella hos oss. Vi delar gärna med oss av vår kunskap och erfarenhet.

Välkommen att kontakta någon av oss som är på plats eller besök ett seminarium där vi deltar:

Framgångsrikt företagande genom mångfald

Måndag 30 juni kl 14.00 – 16.00
Arrangör: Nordic Choise Hotels
Plats: Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6

Hur kan näringslivet, samhället och individerna gynnas av att bryta ner ålders- och bakgrundsnormer på arbetsmarknaden?

Medverkande: Petter Stordalen, VD och grundare Nordic Choice Hotels, Eva Nordmark, ordförande TCO, Erik Ullenhag (FP) statsråd, Minoo Akhtarzand, landshövding Jönköpings län, Azita Shariati, VD Sodexo Sverige, Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU, Erik Bengtzboe förbundsordförande Muf. Läs mer >

Kan FM-företagen frigöra resurser i välfärdssektorn?

Tisdag 1 jul kl 9.30 – 11.00
Arrangör: FM-företagen och Almega
Plats: Almegakupolen/Wisby Strand

Hur ser de politiska partierna på FM-företagens möjligheter att bidra till högre kvalitet i välfärden? Vilka risker uppfattar man att de för med sig in i välfärdssektorn? Var och hur gör FM-företagen mest nytta?

Medverkande: Anna Johansson (S), kommunalråd och ordförande för socialdemokraterna i Göteborg, Torbjörn Rosdahl (M), finanslandstingsråd och gruppledare, Stockholms läns landsting, Azita Shariati, VD Sodexo AB, Ulf Wretskog, ordförande för Almega FM-företagen. Läs mer >

Mångfald - har företagen råd att tacka nej?

Tisdag 1 juli kl 13.00-14.00
Arrangör: Veckans affärer i samarbete med Sodexo
Plats: Lilla Torggränd 3, Gutekällarens terass

Mångfald skapar konkurrenskraft, affärsnytta och verksamhetsutveckling. Har företagen råd att tacka nej till den kompetens som finns? Har samhället råd med konsekvenserna av utanförskap? Vilka är företagens största utmaningar? Vad krävs av ledarskapet för att öka mångfalden?

Medverkande: Azita Shariati, VD Sodexo Sverige, Jens Henriksson, Koncernchef, Folksam, Anna Stenberg, vd och grundare woman executive search, Esabelle Dingizian (MP), riksdagsledamot och ungdomspolitisk talesperson. Läs mer >

Hållbart företagande för ett hållbart samhälle – samverkan mellan privata och offentliga aktörer

Tisdag 2 juli kl 9.00 – 10.15
Arrangör: Dagens Industri och Skanska
Plats: Di:s arena, med ingång Hamngatan eller Strandgatan

Företagens samhällsansvar blir allt viktigare för att skapa nya affärer. Att bygga hållbart – socialt, ekonomiskt, och miljömässigt – är att investera långsiktigt. Hur skapar den offentliga och privata sektorn tillsammans ett mer hållbart samhälle? Paneldiskussionen direktsänds på www.di.se

Medverkande: Johan Karlström, vd, Skanska. Peter Norman (M), finansmarknadsminister, Azita Shariatai, VD Sodexo Sverige, Kerstin Lindberg - Göransson, VD Akademiska hus, Ardalan Shekarabi (S), riksdagsledamot. Läs mer >

Utanförskap, arbetslöshet och integrationssvårigheter – vad har vd:arna för lösning?

Onsdag 2 juli kl 10.00 – 10.45
Arrangör: Facility Nordic
Plats: Rådstugugränd 4, hörnet S:t Hansgatan

Otrygga anställningar, dålig arbetsmiljö, lönedumpning. Stämmer det? VD:ar på några av Sveriges största bolag ger sin bild – och blickar framåt.

Medverkande: Monica Lindegård, VD Samhall, Li Jansson, arbetsmarknadsekonom Almega, Azita Shariati, VD Sodexo Sverige, Marika Skarvik, VD PerformancePotential, Ulf Wretskog, VD Coor. Läs mer >

Det finns plats för funktionsnedsatta på arbetsmarknaden

Torsdag 3 juli kl 15.00 – 16.30
Arrangör: Novare Human Capital i samarbete med Peritos Ungdomsrekrytering
Plats: Länsstyrelsen, trädgården, Korsgatan 4

Aktuell forskning visar att färre än 20 procent av eleverna på gymnasiesärskolan hamnar på arbetsmarknaden. Varför leds inte ungdomarna in till arbetsmarknaden? Vad kan göras för att ändra på det och av vem? Lisa och Felix, två unga vuxna som har erfarenheten av att styras mot ett liv utan arbete, men som idag har jobb, delar med sig av sina erfarenheter.

Medverkande: Ulf Kristersson (M) socialförsäkringsminister, Azita Shariati, VD Sodexo, Tobias Baudin, 1:e vice ordförande LO, Lars Lööw, VD Peritos, Malin Westerback, arbetsmarknadsdirektör Nacka kommun, Lisa Bergman, housekeeping Grand Hôtel, Felix Kronqvist, vaktmästare Wasa Kredit. Läs mer >

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör
Twitterkonto: @eva_kristensson