Vi fikar rättvist – gör du?

Vi fikar rättvist – gör du?

Den 20 oktober är det dags igen för årets stora rättvisefika - Fairtrade Challenge. Sodexo serverar rättvisemärkt kaffe året om och för andra året i rad är vi med och stöttar Fairtrade Sveriges kampanj ”Hela Sverige fikar, fikar du?”. Vi vill vara en del av årets största fikadag, vars syfte är att öka medvetenheten kring vilken roll val av mat och dryck spelar för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Vi kan alla vara med och förbättra arbets- och levnadsvillkoren för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom, genom att välja Fairtrade-märkta produkter.

Förra året serverade Sodexo i Sverige 14 miljoner Fairtrade-certifierade koppar kaffe. Genom att fortsätta ta in fler Fairtrade-märkta produkter i vårt utbud, kan vi förbättra livskvaliteten för fler människor som lever i fattigdom och samtidigt bidra till en mer hållbar planet.

- De värden Fairtrade står för är mycket nära Sodexos värderingar och etiska principer. Vi vill ta ansvar för morgondagen och det som Fairtrade gör stämmer överens med våra långsiktiga mål. Fairtrade hjälper ju så många och det är viktigt att inte bara tänka på vad vi själva gör här lokalt, utan vad vi även ger tillbaka till de odlare och anställda som producerar varorna, säger Azita Shariati vd Sodexo.

Registrera din fikapaus på fairtradechallenge.se redan idag, om du vill vara med oss och göra skillnad. Välj lag Sodexo i rullgardinsmenyn.

Om Fairtrade

Fairtrade är en oberoende certifiering som skapar förutsättningar för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom, att på flera olika sätt förbättra sina arbets- och levnadsvillkor:

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
  • Fairtrade-premier till investeringar i lokala samhällen och verksamheter
  • Barnarbete och diskriminering motverkas
  • Demokratin och organisationsrätten främjas
  • Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas