Better Tomorrow Plan - Sodexos lanserar sin plan för en hållbar framtid

På dagens inköpsmässa i Älvsjö presenterar Sodexo sin nya plan, Better Tomorrow Plan, som innehåller en rad satsningar inom hälsosamma måltider, hållbar miljö och socialt ansvar.

- Planen bygger på tre huvudområden där vi definierar vårt ansvarstagande som företag, samhällsaktör och arbetsgivare och hur vi ska öka medvetenheten hos våra kunder och underleverantörer. Det är ett globalt och långsiktigt program som ska hjälpa oss som företag med utmaningen att bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Fredrik Strand, VD, Sodexo AB.

Redan idag är cirka 60 % av företaget miljöcertifierat enligt ISO 14001 och halvvägs igenom ett projekt som syftar till att ha hela företaget i Sverige certifierat vid årsskiftet 2010/2011.

Genom dialog vill Sodexo få leverantörerna involverade och delaktiga i åtagandet kring hållbar utveckling, t.ex. genom en ökad tillgång till miljöcertifierade produkter.

Satsningen på ”Better Tomorrow Plan” innebär bland annat att Sodexo ska hjälpa sina kunder att på ett enkelt sätt göra hälsosamma och miljövänliga val. Sodexos restauranger erbjuder t.ex. måltider med begränsad mängd socker, salt och fett.

Inom städservice följs högt ställda krav för miljömärkningen Bra Miljöval. Sodexo har tagit fram ett eget miljömärkt sortiment av rengöringsmedel.

STOP Hunger-projektet utvecklas i Sverige tillsammans med Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner där målet är att skapa en bättre framtid för människor i hemlöshet.

Innehållet i programmet ”Better Tomorrow Plan” presenteras närmare i bifogad broschyr.
För mer information kontakta:
Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör, 08-578 859 63, eva.kristensson@sodexo.com
Annette Linderoth, Inköpschef Måltid, 08-5788 5885, annette.linderoth@sodexo.com
Nicklas Hedin, Inköpschef Måltid, 08-5788 5718, nicklas.hedin@sodexo.com
Mikael Windahl, Inköpschef Facilities Management, 08-5788 5742 mikael.windahl@sodexo.com

Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, privata institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer.

Sodexo AB är ett av Sveriges ledande Service Management företag med över 8 000 medarbetare och en omsättning på ca 3 miljarder kronor. Vi ingår i den franskägda Sodexokoncernen som finns representerad i 80 länder med sina 380 000 medarbetare. Koncernen omsätter 14,7 miljarder € och har sitt säte i Frankrike samt är noterat på börsen i Paris. Besök oss gärna på www.sodexo.se.