Sodexos jubilemsbok premieras av Gourmand World Cookbook Awards

Sodexos jubilemsbok premieras av Gourmand World Cookbook Awards

Sodexos jubileumsbok 150 år av service och värdskap kommer att tävla mot världens bästa måltidslitteratur efter att den 11 december ha tilldelats pris som Sverigevinnare i kategorin Best Corporate Cookbook 2011.

De nationella priserna delas ut av Gourmand International med säte i Madrid. Jubileumsboken belönades i höstas med ett pris som Årets bildberättelse av Måltidsakademiens biblioteksstiftelse, vilket innebar att boken kvalificerade sig till att delta i tävlingen Gourmand World Cookbook Awards. Edouard Cointreau bildade World Cookbook Awards 1995, som år 2001 bytte namn till Gourmand World Cookbook Awards. Tävlingen har ett flertal gånger hållits i Paris, men även Örebro Grythyttan, Frankfurt, Barcelona, Beijing och Kuala Lumpur har stått värdar för den årliga prisceremonin.

Varje år produceras cirka 26 000 kokböcker och måltidslitteratur i världen. Drygt 6 000 böcker från 162 länder och alla kontinenter har i år skickats till Gourmand. Vinnarna i de nationella kategorierna utses av Gourmands jury under ett veckolångt möte i Madrid, som förberetts sedan de första böckerna kom in med start våren 2011.

I samband med Paris stora kokboksmässa (Paris Cookbook Fair) i mars 2012 utses vilka böcker som tar hem världsmästartiteln i Gourmand Cookbook Awards i respektive klass och vinner titeln ”Best in the World”. Prisceremonin sker den 6 mars, då de bästa böckerna kommer att utnämnas och firas på den historiska teatern Les Folies Bergère.

Frilansskribenten Irene Jacobson Granath, jubileumsbokens författare och redaktör, delar utnämningen med Sodexo AB.

”Det är fantastiskt roligt att vår jubileumsbok har fått sådant genomslag både i Sverige och internationellt. Boken kan ses som en del av ett kulturarv inom den svenska servicenäringen och vi är väldigt stolta över att kunna föra detta vidare bland annat genom det rika bildmaterialet i boken”, säger Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo AB.

Utdrag ur boken
"På nyårsdagen 1916 slog Stockholms Allmänna Restaurangaktiebolag upp sina portar för de allra första SARA-gästerna. Det blev starten för en unik och spännande resa i den svenska hotell- och restaurangnäringen. Nils Ferlin, Evert Taube, åtskilliga kungligheter och presidenter har under åren låtit sig smaka av SARAs mat och dryck, men framförallt var SARA-bolaget hela svenska folkets krog. Här kunde man äta sig mätt för en billig penning och få lite värme och mat när kylan spred sig längs gator och torg. Många legendariska krogar är borta idag, men besöker man söderkrogar som Pelikan och Kvarnen kan man fortfarande uppleva den tidlösa och klassiska krogmiljö som SARA-bolaget skapade i sitt uppdrag att modernisera de enklaste krogarna. Boken tar oss med genom decenniernas framfart och landar i 2000-talets världsomspännande servicekoncern Sodexo."

För mer information och referensexemplar av boken, kontakta:
Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör
E-post: