Unionens HBT-pris 2013 till Sodexo

Unionens HBT-pris 2013 till Sodexo

Sodexo har av Unionen utsetts till årets HBT-vänligaste arbetsplats och tar stolt emot utmärkelsen under Stockholm Pride. Priset delas ut varje år av Styrgruppen för Unionens HBT-samverkansgrupp.

Det är Unionens medlemmar som nominerar sina arbetsplatser till priset som HBT-vänlig arbetsplats. Kriterierna som måste uppfyllas för att en arbetsplats ska kunna nomineras är att de anställda öppet kan visa sin sexuella läggning och/eller könsidentitet/könsuttryck, att arbetsplatsen har kollektivavtal med Unionen samt att det finns en öppen och HBT-vänlig dialog.

“Det är verkligen hedervärt att en medarbetare har nominerat Sodexo till det här priset och väldigt roligt att få vinna”, säger Azita Shariati, Vice VD och Sverigechef på Sodexo. ”Det är viktigt för Sodexo att arbeta mot diskriminering och för likabehandling så att alla medarbetare kan ’ta med hela sig själv’ till jobbet. Att våga vara den man är innebär förutom trygghet och trivsel även att man som medarbetare kan prestera. Det handlar om livskvalitet, vilket i sin tur leder till att vi kan leverera en bättre service till våra kunder.”

Mångfald och gemenskap är delar av Sodexos kärnvärden och där finns HBT med som en av aspekterna. Dessa är viktiga och prioriterade frågor i den högsta ledningen och företaget arbetar aktivt med dem på olika sätt. Bland annat samarbetar Sodexo med andra företag och organisationer i projektform och är en av initiativtagarna till Diversity Charter, ett nätverk som aktivt söker ett framgångsrikt sätt att arbeta med mångfald.

Priset tas emot den 31 juli i Unionens tält i Prideparken av Sodexos personalchef Helene Loftby i sällskap med Arne Söder som nominerade Sodexo till priset. Unionens motivering lyder:

“För arbetet med att aktivt och medvetet eftersträva ett arbetsklimat så att homosexuella, bisexuella och transpersoner kan vara sig själva på jobbet. HBT-frågor på arbetsplatsen är ett prioriterat område för Sodexo och bygger på respekt för varje individs sexuella läggning och könsidentitet. En öppen HBT-vänlig dialog är en självklarhet på företaget.”

Helene Loftby, Personalchef
E-post: helene.lofby@sodexo.com