Hjärta och smärta när Balkans stora stjärna sjunger Sevdah

Superstjärnan och sångerskan Hanka Paldum åker under våren för första gången någonsin på turné i Sverige. Hon ackompanjeras av en handplockad orkester som består av medlemmar från det svenska Balkanbandet Orientexpressen och tre musiker från Bosnien. Med dem sjunger hon sevdah, en omåttligt populär genre inom folkmusiken. Till Stockholm och Södra Teatern kommer dom den 20 februari.

Sevdah eller Sevdalinka är benämningen på en folkmusikgenre med lång tradition i Bosnien-Hercegovina, som också är mycket populär i Montenegro, Serbien, Kroatien och Makedonien. Ursprungligen kommer ordet från turkiskans Sevdah, som betyder kärlek. Sevdalinka har en del gemensamt med bluesen och har samma vemod som fadon, texterna handlar ofta om hjärta och smärta.

Sångerskan Hanka Paldum slog igenom redan 1975 i dåvarande Jugoslavien och anses vara en förnyare inom genren. Redan under 1980-talet introducerade hon elgitarrer och trumset och gjorde musiken tillgänglig och populär för nya generationer. Nu kommer hon till Sverige, spelningen på Södra Teatern är en del av en turné i Riksteaterns regi.

– Publiken kommer förhoppningsvis att känna en djup äkta känsla av det som i flamenco kallas duende, det som i fado kallas saudade eller – helt enkelt – the blues. En längtan efter någon ouppnåelig musikalisk-poetisk magi, i kombination med ett rejält balkanös, för att sammanfatta det, säger sångaren och musikern Dan Engman, som är initiativtagare och ingår i orkestern som ackompanjerar henne.

2007 reste han till Makedonien tillsammans med bandet Framnäs Folklore Ensemble bestående av studenter från Framnäs folkhögskola. Målet för resan var en studentmusikfestival, men ödet ville annorlunda.

På hotellet i Skopje bodde också den kända sångerskan Hanka Paldum. Som av en händelse råkade hon gå förbi konferensrummet där Framnäs Folklore Ensemble repade, och beslutade sig för att ansluta och sjunga med dem. Allt slutade med att sångerskan, som under samma vecka stått på scen framför en publik på 20 000 och som just då höll på att marknadsföra sin nya skiva, bjöd in bandet att spela med henne på en presskonferens inför 300 journalister i stället.

Hanka Paldum bad efter en tid Dan Engman om hjälp att sätta ihop ett band för en serie konserter Sverige. Engman kände sedan tidigare Danne Lundberg och Bosse Nordenfelt från det svenska Balkanbandet Orientexpressen, där även Ismet Loliã och Owe Ronström ingår. Musikerna nappade på idén och föreslog att även den danske slagverkaren Lars Bo Kujahn (Oriental Mood bl a) borde hänga med.

I maj 2009 träffades bandet i Stockholm för att repa ihop med stjärnan och ett par musiker som hon tog med sig från Bosnien. I samband med detta genomfördes en informell konsert på Café och skivbuitiken MultiKulti på Södermalm i Stockholm. Lokalen fylldes snabbt av musik- och danssugna som gjorde sitt bästa för att dansa omkull huset, enligt Dan Engman.

Hanka Paldum sjunger Sevdalinka
Hanka Paldum: sång
Anes Beglerbegoviã: slagverk
Dan Engman: gitarrer
Samir Hodzic: dragspel
Lars Bo Kujahn: slagverk
Vernes Ljuðtaku: saz/gitarr
Ismet Loliã: dragspel
Danne Lundberg: klarinett, flöjter
Bosse Nordenfelt: bas och gitarr
Owe Ronström: fiol

Hanka Paldum sjunger sevdah, lördag 20 februari kl 20:00, Södra Teatern, Stora scen. Södra Bar&Kök öppet från kl 17:00
Entré: 250 kr

Turnéplan: Skövde (12/2) Göteborg (13/2) Växjö (15/2) Västerås (17/2) Södertälje (18/2) Stockholm (20/2) Oskarshamn (23/2) Umeå (27/2).

I samarbete med Bosnien-hercegovinska föreningen NERETVA

På Riksteaterns FTP finns ljud och film upplagt – fritt att användas i tv, på radio eller på webben.

Instruktion för att lägga upp resp. hämta filer via Riksteaterns FTP:
Hämta/ladda ner:

Kopiera länken nedan, öppna upp en Utforskare t. ex via ”Mina Dokument-mappen” och klistra in länken i adressfältet. Skriv in inloggningsuppgifterna nedan. Då öppnas vår ftp och du kan enkelt kopiera över filer från ftp:n till önskad mapp på din dator.

INLOGGNINGSUPPGIFTER:
Adress: ftp://www.riksteatern.se
User: press
Lösen: 68ByVaV7

Anneli Gunnar
Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com
SÖ D R A   T E A T E R N  - en del av Riksteatern
Sveriges Internationella Scen \ Musik \ Teater \ Debatt
Sweden's Foremost International Venue \ Music \ Theatre \ Debate
Mosebacke Torg 1-3, SE 116 46 STOCKHOLM
Phone: +46 8 531 99 272 \ + 46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 64118 65
Cellphone/SMS: +46 70 682 97 25