Ny Latinmusik på Södra Teatern

Selam♥Södran är ett nytt samarbete som startat under våren 2010. Inom ramen för detta samarbete ryms en ny serie: Latin Urban – tre kvällar med fokus på ung och urban musik med rötterna i Colombia och Puerto Rico. Måndag 22 februari släpper vi biljetterna till tre grymma helkvällar med liveakter och dubbla dansgolv! De lokala klubbarrangörerna Dem Bow och El Barrio sätter sin prägel på kvällarna tillsammans med oss. Gemensamt för alla tre akterna är dock det sociala och politiska engagemanget som går som en röd tråd genom deras texter och musik. Först ut är Tres Coronas med sin fusion av afrolatinska rytmer och hiphop. Därefter gästar Choc Quib Town som bjuder på skitig funk, nordamerikansk hiphop och pulserande jamaicansk ragga. Vi avslutar med den 10-faldigt belönade Latin Grammy Awardsvinnaren Calle 13. Deras andra platta petade ner självaste Jennifer Lopez från Latin Album Chart. Alla grupperna framträder för första gången i Sverige!

Nollnolltalet blev en explosiv period i Latinamerika. Efter den marknadsliberala epoken i slutet av 1900-talet brakade ekonomierna samman och en motvåg kom i form av en stark vänsterreaktion. Nya människor med andra ideologier fick makten i en rad länder på denna lika brutala som hoppfulla kontinent. Kanske har det bidragit till att nya kreativa uttryck kunnat ta plats. Latinamerikas sammansatthet av en gränsproblematik mot den mäktiga grannen USA i norr, knarkkarteller, sociala klyftor och korruption å ena sidan och motstånd, kreativitet, modernitet å den andra fascinerar.

Södra Teatern och Selam gör under våren en djupdykning i ett av alla dessa nya uttryck som har börjat ta sig ut i resten av världen. Vi talar om den musikgenre som i Grammy sammanhang populärt kallas för ”Latin Urban”.

-Jag tror att vi idag ser början på något som med tiden kommer att bli den största musikstilen i den spansktalande världen. Latinamerikaner var med och startade hiphop kulturen från början, och fler väljer att rappa på spanska, internet har suddat ut alla gränser och hinder som fanns. Idag kan jag och Masse göra låtar med spansktalande artister från New York, Chile, Sverige och Norge utan några som helst problem säger Salla Salazar, The Salazar Brothers

Salla var DJ i den inte helt okända gruppen The Latin Kings som såg till att etablera hiphopen på allvar i Sverige. Tillsammans med sin bror Masse tillika producent driver han skivbolaget Redline Records och tillsammans med den tredje brorsan Chepe producent-teamet The Salazar Brothers.

Musikaliskt går den colombianska musikgenren cumbia som en röd tråd genom kvällarna. Den älskas av alla och har rört sig genom olika, ofta konfliktdrabbade områden, färgats av lokala traditioner, plockats upp och moderniserats. Cumbian är bred, den hörs både från undergroundscenen och i populärmusiken. ”Popcumbian”, den folkligare varianten, har slagit försäljningsrekord över hela latinamerika. Cumbian märks dock nästan inte alls i den anglo-europeiska världen. Det tänker vi ändra på!  Och vi tycker att tiden för detta är särskilt lämplig nu när flera latinamerikanska stater, bland dessa Colombia, i år firar 200-årsjubiléet av frigörandet från det spanska herraväldet.

Tres Coronas [Col/USA]
Lördag 27 mars, 20.00-02.00, Södra Teaterns Kägelbana
Rapparna P.N.O och Rocca från Colombia bildade bandet Tres Coronas (Tre Kronor) tillsammans med Reychesta från Dominikanska republiken i början av 2001. De tre träffades i Queens, New York och tog sitt namn för att de ville kröna den latinamerikanska rappen. I början gav de ut sin musik, sk mixtaper, själva och sålde små kvantiteter på oberoende bolag. De startade upp egna labeln ”Parcero Productions” och blev snart ett välkänt hiphopfenomen på undergroundscenen i USA och Latinamerika. När de släppte sin första fullängdare hade de redan en lojal fanbase och sålde snabbt över 10.000 kopior.
Debuten följdes av en turné, flera skivsläpp, mer uppmärksamhet och idag är gruppen en av de riktigt stora på latinhiphopscenen. Tres Coronas har skrivit musiken till dokumentären ”La Vida Loca” om den fransk-spanska journalisten Christian Poveda som mördades i El Salvador. Filmen har premiär den 2 mars.
Musiken är en fusion av Afrolatinska rytmer och hiphop. Trion är numer en duo. I mars kommer de båda rapparna P.N.O och Rocca för första gången till Sverige. De kommer med blås och percussion- garanterat ös!

Choc Quib Town [Colombia]
Lördag 29 maj 20.00 – 02.00, Södra Teaterns Kägelbana
Choc Quib Town bjuder på skönt skitig funk, nordamerikansk hiphop och pulserande jamaicansk ragga.  I mixen finns också andra latinamerikanska och karibiska rytmer som salsa, songo och guajira. Element från elektronisk musik gör stilmixen komplett. Var beredda på en extremt dansant fest!
Choc Quib Town grundades i Quibdó, huvudstaden i den främst svarta regionen Choco i Colombia. Gruppen består av rapparen Tostão, GOYO (även leadvocalist i den välkända gruppen Sidestepper), och Slow, tillsammans med flera livemusiker på bla bas, percussion och marimba.
2006 skivdebuterade de med Somos Pacifico som blev en stor hit i Colombia - framförallt bland Colombias svarta minoritet. Skivan remastrades i London och återutgavs 2007 på etiketten Polen. Under 2008 ökade bandets popularitet, och de nominerades även till ett par Premios Shock (colombianska Grammys). 2008 släppte de EP:n El Bombo, som aptitretare till albumet Oro, som släpptes i början av 2009.På meritlistan står samarbeten med såväl den välkända franska DJ Oxmo Puccino som uppträdanden med grupper som La 33, Sidestepper, Telmary, Sergent Garcia och Orishas. Samt en nominering i kategorin "Bästa Nykomling" för Latin Grammy Awards 2009!

”Som grupp är vårt främsta mål att vår musik och vår kultur inte längre ska anses som främmande i vårt eget land, eller i övriga världen heller. Vi vill att andra ska veta allt - från vad vi äter till varför vi pratar som vi gör. Vi vill ta plats på de utrymmen där man marginaliserat oss, som etnisk grupp och som konstform” Tostao, lead Mc i gruppen.

Calle 13 [Puerto Rico]
Lördag 19 juni, 20.00 – 02.00, Södra Teaterns Kägelbana
Vi summerar vår Latin Urban-serie med megabandet Calle 13, första gången i Sverige! Den alternativa hiphop-reggaeton-duon har tilldelats tio Latin Grammys och två Grammys. Residente och Visitante gör sig beredda för att ge en show som du sent ska glömma.
Calle 13 debuterade på det lilla reggaetonbolaget White Lion 2005. Det tog ett år innan de blivit ”the hottest new thing” och både publik och kritikers gunstlingar. Deras andra platta petade ner självaste Jennifer Lopez  från Latin Album Chart.
På senaste Latin Grammy Awards var Calle 13 nominerade i fem kategorier – och vann alla fem! De har gett ut totalt tre fullängdsalbum vars gemensamma nämnare är smarta politiska texter, samhällsengagemang och vass satir mixat med kaxig hiphop, cumbia, salsa och sjudande latinamerikanska rytmer. Deras musik tar avstamp i reggaeton, men de ger den betydligt mer edge än den klassiska reggaeton vi är vana att höra. Duon är också känd för sina genreöverskridande samarbetenmed bl a salsastjärnan Ruben Blades från Panama och popikonen Nelly Furtado.

Dansgolv 2: Club El Barrio med DJ Nino (Salsa/Latinmix)

“Latin Grammys Should Be Renamed the Calle 13's– E!

“Calle 13 high-fives the Latin Grammys… Puerto Rican duo Calle 13 -- whose sound is a searing blend of hip-hop, reggaeton and tropical rhythms -- took home all five awards it was nominated for, including album, urban album, record, alternative song and short-form music video of the year. The pair has, over the course of just three discs, emerged as one of Latin music's boldest, brightest forces by blending socio-political messages with satire and a street edge.” – Houston Chronicle, nov 2009

…have emerged as a musical force over the course of three albums by blending politics, social issues and satire with an eclectic mix of hip-hop, samba, cumbia and other Latin American styles -- performed “La Perla” alongside Blades on the telecast.”- Los Angeles Times

Calle 13 has brought political critiques, raunchy fantasies and globe-hopping musical eclecticism to the Latin hip-hop style called reggaetón. –New York Times

Latin Urban