Nyhet -

"Roligast att träffa alla glada kunder" - möt Carolina praktikant på Södra Dalarnas Sparbank

Carolina är 20 år och är sedan början av april praktikant hos Södra Dalarnas Sparbank inom projektet Unga Jobb Dalarna. Ett projekt som verkar för att skaffa praktikplatser åt arbetslösa ungdomar. För många är en praktikplats skillnaden mellan fortsatt arbetslöshet och att bli mer anställningsbar. Carolina har fått en väg in i arbetslivet. Vi i vår tur får glädjen att se hur hon tänker om oss och vår arbetsplats, nya viktiga infallsvinklar.

Vi vill uppmana fler företag att ta emot en praktikant och få en yngre persons syn på sin verksamhet. För när 40-talisterna nu börjar gå i pension är behovet av ny arbetskraft stort och konkurrensen om den hårdnar. Samtidigt står fler än 2000 ungdomar i Dalarna utanför arbetsmarknaden.

Vad tänkte du om att praktisera på en bank innan du började hos oss?
Banken?!.Siffror, siffror, siffror. Hur skulle JAG klara av det? Tänkte jag när jag blev erbjuden praktikplatsen. Men jag överbevisar mig själv varje dag! JAG kan!

Vad har varit roligast hittills?
Det måste absolut vara att träffa alla dessa glada kunder och arbetskamrater. Jag får så mycket ut av bara det.

Vad tycker du har varit mest lärorikt så här långt?
Att stå i kassan. Det är så mycket mer än vad man tror som måste göras, hade ingen aning! Riktigt roligt är det!

Vad vill du säga till andra ungdomar som söker praktikplats?
Att våga chansa! Det kan vara det bästa du gjort.

Vad är ditt drömjobb?
Mitt absoluta drömjobb är att bli framgångsrik mäklare i USA.

Vill du också ha en praktikant hos dig? Läs mer på Unga Jobb Dalarna eller kontakta Therese Oljans Backlin på Södra Dalarnas Sparbank, tel. 0225-358 20, therese.oljans@sodradalarnassparbank.se .