Nyhet -

Skördefest i Dalarna ideell förening fortsätter sätta södra Dalarna på Sveriges matkarta!

Skördefest i Dalarna Ideell förening har beviljats 250 000 kronor av Södra Dalarnas Sparbank till att fortsätta sitt projekt ”Så och skörda södra Dalarna” under ännu ett år. Medlen är beviljade inom bankens samhällsnytta Tro Hopp & Klöver.

Projektet startade 2017 med syfte att utveckla matbranschen, sätta södra Dalarna på Sveriges matkarta samt få södra Dalarna till att bli ett turistmål för matälskare året om. Med projektet skapas fler mötesplatser, evenemang och tillfällen för matproducenter och kunder att mötas. Projektet har potential att öka tillväxten hos producenter och för besöksnäringen i stort i Dalarna med fler tillresta och övernattande besökare.

Vi är väldigt glada över att vi nu med hjälp av Södra Dalarnas Sparbanks beviljade medel kunna fortsätta sätta södra Dalarna på Sveriges matkarta säger Olle Bengtsson, Skördefest i Dalarna Ideell förening.

Den 7-9 september äger Skördefest i södra Dalarna rum, i år är det 42 besöksmål och besökare från hela Sverige kan njuta av traktens läckerheter direkt hos producenterna. Skördefest i södra Dalarna sträcker sig över Avesta-, Hedemora- och Säter kommun.

Läs mer om Skördefesten och deras arbete här

• samhällsengagemang
  • matbranschen