40 niondeklassare från Avesta och Hedemora hjälper Södra Dalarnas Sparbank att utvecklas.

Fredag 24 oktober arrangeras Innovation Camp av Södra Dalarnas Sparbank tillsammans med Ung Företagsamhet. Innovation Camp är en workshop-lagtävling som går ut på att komma på en innovativ och genomförbar lösning på ett verkligt problem. Innovation syftar till att träna upp elevernas samarbetsförmåga, handlingskraft och lust att leverera lösningar under tidspress. Denna Innovation Camp kommer att genomföras under en dag. Juryn består av representanter från näringslivet och Avesta och Hedemora kommun.

Eleverna har förberett sig genom att ta del av Ung Företagsamhets material Min framtid & min ekonomi. Genom utbildningskonceptet har de fått tillfälle att reflektera över sitt yrkesval, ekonomi och entreprenörskap. Södra Dalarnas Sparbank kommer ge ungdomarna i uppgift att arbeta fram idéer och förslag på hur banken ska bli ännu bättre på att möta ungdomarnas behov.

- Det pratas alldeles för mycket om och inte MED ungdomar idag. Vi vill verkligen lyssna på vad våra ungdomar har för önskemål och vi tar vår roll som rådgivare på allvar. Vi vill hjälpa ungdomarna att få koll på och kontroll över sin ekonomi redan i unga år, berättar Rebecca Bergman, marknadsansvarig på Södra Dalarnas Sparbank och ansvarig för att utveckla bankens samhällsengagemang.

Det händer mycket i samhället varje dag, i rasande takt. Vi banker strävar efter att utveckla våra tjänster, digitalisera vårt serviceutbud och försöka känna in vilken väg som är rätt för oss att gå. Vi har i många år varit en plats dit man går och träffar en person för att få råd och stöd med sin ekonomi. Idag är det inte längre självklart att man väljer att besöka ett bankkontor utan många sköter sina bankärenden via andra kanaler, som mobilen eller internet.

Samtidigt som den digitala utvecklingen sker, förändras förutsättningarna för våra kunder. Ett exempel på det är att man idag förväntas ha en summa pengar sparad för att överhuvudtaget få låna pengar. Det är det inte alla som vet. Och om man redan i tidig ålder lär sig att leva på lånade pengar via sms-lån, spenderar hela sitt barnbidrag, och kanske skuldsätter sig genom att låna pengar av kompisar, kan det vara svårt att få rätsida på sin ekonomi.

- Vi värnar extra mycket om ungdomarna som bor i vårt verksamhetsområde, vi vill ju att de ska vilja bo kvar och leva här, arbeta och starta företag, så att bygden fortsätter att växa, avslutar Rebecca Bergman.

Kom och inspireras av ungdomarnas idéer!

Tid: Fredag 24 oktober, Projektarbete under fm, presentation för jury kl 13 Final kl 14.

Plats: Garpenbergs Herrgård

• innovation camp