Efter tre år går de första Ung Livsstils-eleverna i Hedemora i mål

Den 16 juni är det final och en stor fest för alla ungdomar som är med i Ung Livsstil i Hedemora. De elever i årskurs 9 som hållit sitt kontrakt i tre år gällande att ta ställning mot tobak, alkohol och droger under högstadietiden går i mål.

80 % (ca 400) av alla elever på högstadiet i Hedemora kommun är med i Ung Livsstil. Det innebär att de i samråd med sina föräldrar/vårdnadshavare har tecknat en överenskommelse som gäller under hela högstadietiden om att avhålla sig från tobak, alkohol och droger.

14 elever har brutit sitt kontrakt, vilket innebär att de inte längre är med i Ung Livsstil.

- Vi är oerhört glada över att vår satsning med Ung Livsstil har fått sån bra respons. Vi kunde bara drömma om att 80 % skulle vara med. Vi upplever att Ung Livsstil nu är ett inarbetat begrepp och något som eleverna är mycket positiva till, säger Therese Oljans Backlin, marknadsansvarig på Södra Dalarnas Sparbank.

- Nu hoppas vi att ungdomarna kommer till festen där vi dukat upp ett spännande bord med både aktiviteter, chill, disco med mera. Vi hoppas att vi tillsammans är med och skapar en ny tradition i Hedemora, säger Jan Olsson, Projektledare Ung Livsstil, Hedemora kommun.

Fest på skolavslutningen
På skolavslutningen anordnar Hedemora kommun och Södra Dalarnas Sparbank en fest i Folkets Park Hedemora för alla som är med i Ung Livsstil. Det är också då som vinnarna av körlektionerna utses och eleverna har chans att vinna fina priser som Hedemoras butiker och företag skänkt.

Bonus

De nior som under tre år har valt att spara minst 50 kronor och inte gjort några uttag kommer att få en bonus på 600 kronor från Södra Dalarnas Sparbank.

Om Ung Livsstil
Satsningen sker i nära samarbete mellan Hedemora kommun och Södra Dalarnas Sparbank och innebär att eleverna som börjar åk 7 på högstadiet erbjuds olika attraktiva förmåner i form av rabatter på caféer och i affärer i Hedemora, om man i samråd med förälder tecknar en särskild överenskommelse som gäller under hela högstadietiden. Dessutom arrangeras en hel del roliga fritidsaktiviteter, vinstchanser till fina priser och chans att vinna två presentkort på körlektioner.

Pressträff

Måndag 12 juni kl. 12.30 på Södra Dalarnas Sparbank, Hökartorget 5, Hedemora